Konu
:
Jürgen Habermas Kimdir-Felsefesi-Sözleri-Eserleri
Tekil Mesaj gösterimi
#
2
5 September 2009, 02:35
Yorgun Yürek
♥ GüLerken AğLadığını,MutLu OLanLar BiLmez
Kayıt Tarihi:
3 March 2009
Mesajlar:
35,077
Konular:
Aldığı Beğeni:
0
xx
Beğendiği Mesajlar:
0
xx
Cevap: Jürgen Habermas Kimdir-Felsefesi-Sözleri-Eserleri
Kamusal Alan
Jürgen Habermas
kamusal alan (public sphere) kavramı üstüne yoğun olarak yazmıştır. 18’inci yüzyılda Fransa’daki "café"lerde (coffee houses) geçen diyalogları kullanmıştır. Politik sorunların akılcı tartışıldığı yer kamusal alandı ki
burjuva kültürünün kahvehaneler
entelektüel ve edebiyat salonları ve yazılı basın gibi merkezler etrafında gelişmesiyle parlamenter demokrasi mümkün olabilmişti. Bu da Aydınlanmanın eşitlik
insan hakları ve adalet ideallerini ileri götürebilmişti. Halk alanında bir çeşit akılcı fikir alışverişi ve eleştirel tartışma normu kılavuzdu ve kişinin tartıştığı fikirlerin gücü kişinin kimliğinden daha önemliydi.
Habermas’a göre bu etkenlerin değişkenleri nihayetinde Aydınlanmanın burjuva halk alanının çürümesiyle sonuçlandı. En önemlisi
yapısal güçler
özellikle de ticari kitle medyası
öyle bir durumla sonlandı ki medya daha çok bir emtia –mal
tüketilecek bir şey oldu— halk tartışma alışveriş alanı aracı yerine.
Habermas bu alanı hem onu destekleyen gerçek bir içselyapısal hem de eleştirel politik tartımın yeşermesine yardım eden normlar ve pratikler olarak tanımlar. Kamusal alana bir kavram olarak bakmak ile tarihsel bir oluşum olarak bakmak arasında ayrım yapar. Görüşüne göre
kamusal alan fikri şu tasarımı da içerir
özel varloluşlar bir halk varoluşu olarak beraber gidecek ve akılcı mutaalalarla
devleti etkileyecek karar alımlarıyla uğraşacaktır. Tarihi bir yapılanma olarak halk alanı
aile yaşamından
iş dünyasından ve devletten ayrı bir “uzam” içerir.
Baş eseri Theory of Communicative Action -İletişimsel Eylem Kuramı- (1984) kitabında ekonomik ve yönetimsel akılcılaşma güçlerinin yaptığı tek yanlı modernleşme sürecini eleştirmiştir. Habermas günlük yaşamımızda resmi sistemlerin artan müdahalelerini
refah devleti
tekelci büyük şirket kapitalizmi ve kitle tüketim kültürü gelişmeleri paralelinde işlemiştir. Bu zorlayıcı eğilimler halk yaşamının gitgide daha geniş sahalarını akılcılaştırmaktadır
bunları etkililik ve denetimin genelleştirici mantığına indirgemektedir. Rutin politik partiler ve çıkar gurupları katılımcı demokrasinin yerini alırlar
toplum gitgide artarak yurttaşların girdilerinden uzak düzlemlerde yönetilmektedir. Sonuç olarak
halk (kamusal) ile özel
birey ile toplum
sistem ile yaşamdünyası arasındaki sınırlar bozuklaşmaktadır. Demokratik halk (kamu: public) yaşamı
yurttaşlara halkca önemli sorunları tartışabilmelerine kurumların izin verdiği yerlerde gönenebilir. “İdeal konuşma durumu”nun ("ideal speech situation") ideal bir tipini tanımlar; aktörler eşit tartışım yetenekleriyle donatılmıştır
birbirlerinin temel toplumsal eşitliğini tanırlar ve konuşma ideoloji ya da yanlış kabullerle çarpıtılmaz.
Habermas kamusal alanın yeniden canlandırılması konusunda iyimserdir. Ulus-devleti etnik ve kültürel benzerlikler temelinde aşmakta olan politik toplumun
eşit haklar ve yükümlülüklü yurttaşların yasal koruma donatılı olması halinde
yeni dönemdeki geleceği için ümitlidir. Demokrasinin bu değişkenlikli kuramı (discursive theory of democracy) öyle bi toplum gerektirir ki birlikte politik istem belirleyebilsin ve bunu yasama sistemi düzeyinde uygulayabilsin. Bu politik sistem eylemci bir kamusal alan gerektirir
burada ortak çıkar sorunları ve siyasi konular tartışılabilir
ve kamuoyunun gücü karar verme sürecini etkileyebilir.
Bazı önemli akademisyenler Habermas’ın kamusal alan görüşüyle ilgili çeşitli eleştiriler yapmışlardır. John Thompson
University of Cambridge sosyoloji profesörü
Habermas’ın kamusal alan görüşünün
kitlesel-medya iletişimlerindeki katlanarak büyümeden dolayı modasının geçtiğini savunur. San Diego University of California’dan Michael Schudson
daha genelde tartışır
kamusal alan saf akılcı bağımsız tartışmanın hiçbir zaman varolmadığı bir yerdir.
Avrupa kamusal alanında laiklik ve dinin yerine dair görüşlerini dile getirdiği
2004’de yayımlanan Geçiş Zamanı adlı kitabında yer alan "Tanrı ve Dünya üzerine" başlıklı makalesinde geçen şu ifadesiyle takipçilerini şaşırtmıştır Habermas: "Batı uygarlığının dayandığı özgürlük
vicdan
insan hakları ve demokrasi kavramlarının temelinde Hıristiyanlık ve yalnızca Hıristiyanlık yatar." Ayrıca Habermas'a göre "bugün hâlâ bu temelden faydalanıyoruz - başka bir seçeneğimiz yoktur; geri kalan her şey postmodern zırvalamalardan ibarettir"
Habermas bir bilim adamı olduğu kadar halk aydını (public intellectual) olarak da ünlüdür
en çok
1980’lerde populer basını tarihçilere (yani Ernst Nolte
Michael Stürmer ve Andreas Hillgruber) saldırmakta kullanışıyla
ki onlar tartışılır olarak Nazi yönetimini ve soykırımı (Holocaust) genel Alman tarihinden ayrı tutmuşlar
Nazizmi Bolşevizme bir tepki olarak açıklamışlar
ve Alman ordusu (Wehrmacht)’ın 2. Dunya Savaşındaki kötü ününü kısmen iyileştirmeye çalışmıştılar. Daha yeni olarak
Habermas Amerikanın Irak işgaline karşı olduğunu açıklamıştır.
Başlıca eserleri
- Strukturwandel der Öffentlichkeit (1962
"Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümü");
- Erkenntnis und Interesse (1968
"Bilgi ve İlgi");
- Technik und Wissenschaft als 'Ideologie' (1968
"İdeoloji" Olarak Teknik ve Bilim);
- Zur Logik der Sozialwissenschaften (1970
"Sosyal Bilimlerin Mantığı Üzerine");
- Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie. Was leistet die Systemforschung? (Niklas - Luhmann'la birlikte
1971
"Toplum Kuramı ya da Sosyal Teknoloji. Sistem Araştırması Neye Yarar?");
- Zur Rekonstruktion des histo- rischen Materialismus (1976
"Tarihsel Materyalizmin Yeniden İnşası Üzerine");
- Theorie des kommunikativen Handelns (1981
"İletişimsel Eylem Kuramı");
- Der philosophische Diskurs der Moderne (1985
"Modernin Felsefî Söylemi");
- Die nachholende Revolution (1990
"Arkadan Yetişen Devrim");
- Faktizität und Geltung (1992
"Olgular ve Normlar").
Yorgun Yürek
Açık Profil bilgileri
Yorgun Yürek nickli üyeye özel mesaj gönderin
Yorgun Yürek´nin Web Sitesini ziyaret edin
Yorgun Yürek nickli üyeye ait bütün mesajları arattır