Konu
:
Mercek Ve Aynalar
Tekil Mesaj gösterimi
#
2
31 December 2008, 11:32
HaZzAn
Banned
Kayıt Tarihi:
26 September 2008
Mesajlar:
0
Konular:
Aldığı Beğeni:
0
xx
Beğendiği Mesajlar:
0
xx
Cvp: Mercek Ve Aynalar
Hava ve cam gibi
farklı iki ortamın sınırını belirtmek amacıyla düz bir çizgi çizin.
Sonra havadan bir ışın geldiğini gösterin. Cama çarptığı yerdeki yüzeyin normalini çizin. Işık
cam içinde yolunu değiştirecek ve kırılmış ışık olacaktır. Kırılmış ışının
normalle yaptığı açıya kırılma açısı adı verilir. Bu açı
normalin diğer tarafındadır.
Kırılma kuralına göre kırılma açısı
gelme açısından daha küçüktür. Yani
ışık
norrmale doğru yaklaşır. Eğer açı
yüzeye teğet olarak gelirse
yani dik açılı ise düz olarak yoluna devam devam eder.
Şimdi de camdan gelen herhangi bir ışın çizin. Bu ışın kırılacak ve havaya çıkacaktır. Havadaki kırılma açısı
camdakinden farklıdır. Kırılma kuralına göre
kırılma açısı
gelme açısından daha büyüktür. Işık
normalden uzaklaşır şekilde yol alır.
Bu iki durum birbirinin benzeridir. Havadaki açı
camdaki açıdan her zaman daha büyüktür. Cam
havadan daha yoğun bir maddedir. Yoğun olan ortamda
açı daha küçüktür. Bu durum diğer ortamlar içinde böyledir. Işık
hava ile su arasında kırılıyorsa
sudaki açı daha küçüktür
çünkü su
havadan daha yoğundur.
Işık
havadan
daha yoğun bir ortama geçerse
o ortamın yoğunluğuna bağlı olarak kırılır. Ortamın yoğunluğu fazlaysa
kırılma açısı küçük olur; yani ışık daha fazla bükülür. Bu bükülme miktarı
kırılma indisi denilen bir sayıyla gösterilir. Yoğunluğu fazla olan ortamın kırılma indisi de büyüktür.
Aynalarda olduğu gibi
mercekler de ışığın doğrultusunu değiştirmek için kullanılır. Bir cisimden gelen ışınlar
mercekten geçtikten sonra
başka bir noktada kesişirler ve sanki oradan çıkıyor gibi olurlar.
Yeni noktada bir görüntü oluşur. Büyüteçler
iki tarafı da dışbükey olan merceklerdir. Bunları kullanarak
Güneş ışınlarını bir noktada toplayabilirsiniz. Böylece Güneşin bir görüntüsünü elde edebilirsiniz. Aynı şekilde pencerenin görüntüsü de görülebilir.
Bir büyüteçle
kolunuzu uzatıp tutarak cisimlere bakın. Cisimlerden gelen ışınlar
mercekle gözünüz arasında bir bir yerde birleşir ve ışık bu noktadan yeniden gözünüze gelir. Cisimlerin gerçek görüntülerini görürsünüz. Fakat bu görüntüler başaşağı durumdadır.
Küçük gök dürbünleri
normal dürbünler ve bir çok astronomi dürbününde
cisimlerin gerçek görüntülerini elde etmede dışbükey mercekler kullanılır. Bunlara ince kenarlı mercekler adı verilir.
Cisimler ince kenarlı merceğe yaklaştıkça
görüntüleri
mercekten daha uzakta oluşur. Fakat cisim
merceğe çok yakınsa
gerçek bir görüntü oluşmaz. Cisimle aynı tarafta
gerçek olmayısısısan bir görüntü oluşur. Küçük bir böceğe
büyeteci yaklaştırarak bakınca
böceğin gerçek olmayısısısan bir görüntüsü görülür.
Büyüteçteki merceğin iki yüzü de dışbükey değildir. Biri dışbükey diğeri düzdür. Bu tip merceğe düzlem-dışbükey mercek denir. Bir yüzü dışbükey diğeri çukur da olabilir. Bunlar ışınların daha az dağılmasını sağlarlar.
Ortası
kenarlarından daha ince olan mercekler
büyüteç olarak kullanılamaz. Cisimlerin görüntüleri gerçek değildir ve cisimden daha küçüktür. Bunlarla gerçek görüntü elde edilemez. Gözlüklerdeki mercekler daha çok bu türdendir.
Bir cismin veya görüntüsünün fotoğrafını çekebilirsiniz. Fotoğraf makinesinin merceği iki tarafı dışbükey ince kenarlı mercektir. Film üzerinde gerçek görüntü oluşturur.
İnsan gözündeki mercek de ince kenarlıdır. Gözün ağtabaka denilen arka kısmında
gerçek görüntü oluşturur. Ağtabakada renkli ışıklar ve görüntüler elektrik sinyallerine dönüşür ve beyine gider.
Yapay merceklerin şekli değişemediği halde
göz merceği
yüzeylerini değiştirebilir. Eğriliği çok fazlalaşınca
yakındaki cisimleri görür. Eğriliği az olunca
uzaktaki cisimleri görür.
Fotağraf makinesinin merceğinin belirli bir şekli vardır. Farklı uzaklıktaki cisimlerin görüntüsünü
film üzerine düşürebilmek için
mercek hareket ettirilir.
Merceklerin ve aynaların da yapım kusurları olabilir. Yüzeylerinin eğriliği değişkense
bulanık görüntülerin oluşmasına yol açarlar. Bir noktadan gelen ışınlar
bir noktada birleşmez
farklı yerlerde birleşirler. Buna küresel sapma adı verilir. Bunu önlemek için
merceklerin yüzeyi tam küresel yapılmaz.
Renk sapması nedeniyle de bulanık görüntü oluşabilir. Çünkü merceğin yapıldığı cam
farklı renkli ışıkları
farklı miktarlarda kırar. Bu yüzden cisimlerin görüntüsü bulanık olur. Görüntü
renkli şeritler biçiminde görülür. Bu sapma
birkaç merceği bir arada kullanarak düzeltilebilir. Kullanılan camların kırılma indisleri farklı seçilir.
Merceğe gelen ışınların hepsi diğer tarafa geçmez. Bir kısmı da geri yansır. Bu durum pencere camında görülebilir. Bunlar
optik araçlarda istenmeyen yanlış görüntülere yol açabilir. Bu yansımayısısısı azaltmak için mercekler
ışığı geçiren
fakat yansıtmayısısısan özel bir kimyasal maddeyle kaplanır.
Işık
yoğun bir ortamdan
az yoğun ortama geçerse
yüzeyin normalinden uzaklaşarak kırılır. Bu kırılma o kadar fazla olabilir ki
kırılan ışın
yüzeye teğet olur. Bu durum kritik açı denilen belli bir geliş açısında olur. Geliş açısı
kritik açıdan daha büyükse
kırılma olmaz. Gelen bütün ışık
yeniden çok yoğun ortama yansır. Buna tam yansıma adı verilir.
Mercek: Optik görüntüler oluşturmak için kullanılan
genellikle küresel yüzeylerle sınırlı
camdan ya da ışık kırıcı bir maddeden yapılmış hacim.
HaZzAn
Açık Profil bilgileri
HaZzAn nickli üyeye özel mesaj gönderin
HaZzAn nickli üyeye ait bütün mesajları arattır