Panderio
Eski Hint kültürünün bir ürünü olan ve İber Yarımadası'nda görülen Pandeiro
düğünler
evlilikler ve diğer dini törenlerde kullanılıyordu. Aynı Atabaque gibi
Pandeiro da Brezilya'da yaşayan Portekizliler tarafından kullanılmaya başlandı ve kısa sürede Capoeira'nın bir parçası oldu.
Geleneksel yapıya sahip olan Pandeiro'lar
eski zamanlarda yılan derisinden bile yapılırken
genelde keçi derisini kullanır. Bu derinin çember gövdeye gerilmesiyle meydana gelen Pandeiro
bilinen tef çalgısından farklı olarak
teften daha geniştir.
Atabaque
Afrika ve Brezilya'da yayılmasından önce
Atabaque aslında doğunun eski bir enstrümanıydı. İran ve Arap dünyasında ortaya çıkan Atabaque
kısa süre sonra Afrika'da da yayıldı. Brezilya'ya
Portekiz halkının kutlamaları ve dini geçit törenlerinde kullanılması amacıyla gelen Atabaque'nin bir diğer ülkeye giriş nedeni de
göç eden doğu halkının geleneklerini peşlerinden getirmeleridir.
Değişik zamanlarda ülkeye giriş yapan bu enstrüman
bu zaman farklarının etkisiyle de farklı çeşitler kazanmış ve farklı bölgelere özgü bir anlam kazanmıştır. Capoeira'nın müzik yapısına tam anlamıyla uyan Atabaque'nin
Capoeira'nın vazgeçilmez enstrümanlarından birisi olması da uzun sürmemiştir.
Atabaque
basit bir tanımla
Capoeira roda'larında kullanılan geniş davullardır. Orijinalinde
inek derisinin metal halkalar
ip ve ahşap takozlarla gövdeye bağlanmasıyla meydana gelir.
Vuruş sistemi olarak Pandeiro ile neredeyse aynı sisteme sahiptir - üçüncü vuruşta vurgu olan dört vuruşlu bir sistem. Tipik olarak
sağ
sol
SAĞ
sağ düzenindeki el vuruş şemasını kullanır ve ellerin davul üzerinde kalmasından kaçınılmalıdır. Roda'larda genelde aynı ritmi kullanan Atabaque'nin maculelê ve miudinho için özel ritimleri vardır.
Atabaque
yüksekliklere göre değişik isimler kazanır. En uzun atabaque'ye "rum"
aynı genişlikte
ama daha kısa olanına "rum-pi" ve en kısa olanına "le" ismi verilmiştir.
Agogo
Gege-Nagô mezhebinde "çan" anlamına gelen agogô
Brezilya'ya Afrikalılar tarafından getirilmiştir. Dini törenlerde ve kutlamalarda kullanılan agogô
Afro-Brezilyalılar tarafından yavaş yavaş Capoeira'ya da dahil edildi ve Capoeira'nın vazgeçilmez bir parçası oldu.
Geleneksel olarak
atık olarak değerlendirilen metal parçalarından - teneke kutular veya makina parçalarından oluşturulan agogô
günümüzde gerçek bir müzik enstrümanı olarak değerlendirilmekte ve birçok müzik dükkanında da görülebilmektedir. İki veya üç adet çanın tek bir kola bağlanmasıyla oluşan agogô
ufak bir sopanın yardımıyla çalınmaktadır.
Reco Reco
Neredeyse Agogô kadar yeni bir Capoeira eklentisi olan Reco-Reco
bambu veya şeker kamışının kesilerek oluşturulan bir bölümüyle yapılır. Bir ağaç parçasının düzgünce kesilerek şekillendirmesiyle de oluşturulabilir. Reco-Reco'nun yüzeyi pürüzlüdür ve bu yüzeye sürtülen metal veya ahşap çubuk sayesinde keskin ama kesik bir ses elde edilir. Genelde sokak roda'larında
çitlere veya plastik şişelere sürtülerek çıkarılan Reco-Reco müziği
Reco-Reco'nun gelişmiş müzik dükkanlarında satılmasıyla da herkesin ulaşabileceği bir biçime bürünmüştür. Reco-Reco
roda'larda pek görülmeyen
ama görüldüğünde de yabancı karşılanmayan bir müzik enstrümanıdır
Caxixi
Caxixi bir bakıma berimbaunun bir parçasıdır. Sağ veya sol elin ortadaki iki parmağına takılan çalgı ileri geri sallanarak çıkardığı sesle berimbauya eşlik eder. Basit malzemeyle örülen çalgının alt kısmına sesi daha iyi çıkarması için su kabağı parçası konulur. İçersinde ince boncuk yada fasülye mısır konulur. Çeşitli boy ve biçimlerde olabilirler. orkestrada tek başına da kullanılabilirler.