PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Gabriel Acosta Kimdir-Felsefesi-Sözleri-Eserleri


Syst3m
22 August 2009, 02:09
Portekizli düşünürdür.

Ruhun ölümsüzlüğü inancına karsı çıkmış[Only Registered Users Can See Links] din sorunlarının akılcı bir yöntemle eleştirilmesi geleneğini kurmuştur.

Oporto'da doğdu[Only Registered Users Can See Links] Amsterdam'da öldü. Sonradan Katolik olan Yahudi bir ailenin oğludur. Çocukluğunda sıkı bir Katolik eğitimi gördü. Coimbra'da öğrenimini bitirdikten sonra küçük bir manastıra kapandı. Burada İncil üzerinde yaptığı çalışmalar sonucu[Only Registered Users Can See Links] Yahudilik'e yönelince[Only Registered Users Can See Links] ailesini de buna inandırmaya çalıştı. Ailesi dinsel inançları nedeniyle kovuşturmaya uğramaktan korkarak Amsterdam'a sığındı. Acosta Amsterdam'da Yahudi ayinlerinin ve öbür dinsel uygulamalarının İncıl'e uymadığı[Only Registered Users Can See Links] gereksiz katılıklarla dolu olduğu kanısına vardı.

Hahamlarla uzun tartışmalara girişti: ruhun ölümsüzlüğü ilkesinin belirsizliğini ve İncıl'in tutarsız oluşunu vurgulayan bir kitap yazdı. 1624'te "Examen dos Tradiçoens Phariseas Conferidas Con a Lay Escnta" adıyla yayımladığı bu kitabı nedeniyle din düşmanı sayıldı. Kitap bir başka yapıtıyla birlikte toplattırılarak yakıldı[Only Registered Users Can See Links] kendisi de aforoz edildi.

1633'te yeniden Yahudi topluluğuna dönmek istedi. Bu istek[Only Registered Users Can See Links] görüşlerinin değişmesinden değil[Only Registered Users Can See Links] bir toplumsal çevre gereksinîminden kaynaklanıyordu. Yeniden topluluğa kabul edilen Acosta[Only Registered Users Can See Links] bir süre sonra Musa'nın getirdiği ilkelerin tanrısallığından kuşkuya düşerek[Only Registered Users Can See Links] tüm dinlerin insan düşüncesinden doğup doğmadığını sorguladı. Daha sonra tüm Yahudi kurallarını çiğnediği ve iki Hıristiyan'ı Yahudi olmaktan alıkoyduğu gerekçesiyle suçlanarak[Only Registered Users Can See Links] Sinagog'dan kovuldu. 1640'ta son bir kez daha Yahudi toplumuna kabul edilmesi için başvurdu. Bunun gereği olarak ağır kefaret cezalarından geçmeye zorlandı. Önce sinagogda pişmanlığını dile getirdi[Only Registered Users Can See Links] sonra 39 kamçı yiyerek yere yatırıldı[Only Registered Users Can See Links] üzerinden tüm Yahudi cemaati yürütüldü.

Bu olaydan sonra eve gelerek öz yaşam öyküsünü yazdı ve kendini vurarak intihar etti. Öbür kitapları yakılıp yok edildiğinden[Only Registered Users Can See Links] görüşleri hakkındaki bütün bilgi 1687'de yayımlanan bu öz yaşam öyküsünden gelir.

Acosta[Only Registered Users Can See Links] ruhun ölümsüzlüğü öğretisine karşı çıkmış[Only Registered Users Can See Links] bunu kuşkulu ve İncil'e aykırı bulmuştur. Ona göre bütün dinler birer insan buluşu[Only Registered Users Can See Links] düşünce ürünü olabilir. Acosta[Only Registered Users Can See Links] gerek doğa verilen ve akıl ilkelerine dayanan eleştirici düşünceleri[Only Registered Users Can See Links] gerekse acıklı yaşamı nedeniyle[Only Registered Users Can See Links] sonraki dönemlerde etkili olmuş[Only Registered Users Can See Links] inanç sorunlarının tartışma ve eleştiri konusu yapılmasına öncülük etmiştir. Özellikle Yahudi-Hıristiyan inançlarını bir bütünlük içinde ele alışı[Only Registered Users Can See Links] bu inançlarla ilgili sorunlara[Only Registered Users Can See Links] belli bir dine bağlanmadan[Only Registered Users Can See Links] yansız bakışı tanrıbilime önemli bir yenilik getirir. 18. yüzyıldan bu yana gelenekçi dinlere karşı çıkan[Only Registered Users Can See Links] düşünce ve inanç özgürlüğü görüşünü savunan[Only Registered Users Can See Links] din anlayışının gelişmesinde katkısı büyüktür.

ÖNEMLİ YAPITLARI


- Examen dos Tradiçoes Phariseas Conferidas Con a Lay Escrita[Only Registered Users Can See Links] 1624[Only Registered Users Can See Links] ("Yazılı Yasalarla Karşılastırarak Farsi Geleneklerin Incelenmesi");

- Tratado de L'Immortalitat de L'Ama[Only Registered Users Can See Links] 1626[Only Registered Users Can See Links] ("Ruhun Ölümsüzlüğü Ustüne")[Only Registered Users Can See Links] Examplar Humanac Vttae[Only Registered Users Can See Links] 1687 ("insan Yasamından Örnekler.")

KAYNAKLAR

Felsefe Ansıklopedisi (Cemil Sena)
Türk ve Dünya Ünlüleri Ansıklopedisi(Anadolu Yayıncılık)