Syst3m
5 September 2009, 02:34
Jürgen Habermas (d. 18 Haziran 1929[Only Registered Users Can See Links] Düsseldorf) Alman felsefeci[Only Registered Users Can See Links] sosyolog ve siyaset bilimci. Eleştirel kuram ve Amerikan pragmatizmi geleneğine mensuptur. En çok kuramında temellendirdiği kamusal alan (public sphere) kavramı ve iletişimsel eylemin pragmatizmi ile tanınır. Çalışmaları bazen Yeni-Marksist olarak adlandırılır; sosyal kuramın temelleri ve epistomoloji; gelişmiş kapitalst endüstri toplumu ve demokrasi analizi; eleştirel sosyal evrimci içerikte yasaların hükmü; ve çağdaş –özellikle Alman—siyaseti üzerine odaklanır. Modern liberal kurumlar içinde gömülü akılcı-eleştirel iletişim ve insanların iletişim[Only Registered Users Can See Links] tartma ve akılcı çıkarlar peşine düşme yeteneklerinde aklın olabilirliğine[Only Registered Users Can See Links] özgürleştirilmesine yönelik kuramsal bir sistem geliştirmiştir.
1961 yılında Marburg'da doçent oldu. 1961-1964 yılları arasında Heidelberg'de felsefe dersleri verdi. 1964 yılında Frankfurt Üniversitesi'nde felsefe ve sosyoloji profesörü oldu. 1971-1981 yıllarında Starnberg'deki[Only Registered Users Can See Links] bilim-teknik dünyasının yaşam koşullarını araştıran Max Planck Enstitüsü'nün müdürlüğünü yaptı. 1981'de Berkeley Üniversitesi'nde konuk profesör olarak bulundu. 1982 yılında Frankfurt Üniversitesi'ne profesör olarak geri döndü. 1994 yılında buradan emekli oldu ve Northwestern University'de konuk profesör olarak seminerler verdi.
Kuramı
Habermas geniş çerçeveli bir sosyal kuram ve felsefeye son derece zengin düşüncelerle uğraşmıştır:
Immanuel Kant[Only Registered Users Can See Links] Friedrich Schelling[Only Registered Users Can See Links] Georg Hegel[Only Registered Users Can See Links] Wilhelm Dilthey[Only Registered Users Can See Links] Edmund Husserl[Only Registered Users Can See Links] ve Hans-Georg Gadamer’in Alman felsefi düşüncesi.
Marksist gelenek – hem Karl Marks’ın düşüncesi hem de Frankfurt Okulunun eleştirel yeni-Marksist kuramı[Only Registered Users Can See Links] Max Horkheimer[Only Registered Users Can See Links] Theodor Adorno[Only Registered Users Can See Links] ve Herbert Marcuse gibi.
Max Weber[Only Registered Users Can See Links] Émile Durkheim[Only Registered Users Can See Links] ve George Herbert Mead’in sosyolojik kuramları.
Ludwig Wittgenstein[Only Registered Users Can See Links] J.L. Austin[Only Registered Users Can See Links] ve John Searle’in dilbilimsel felsefe ve konuşma etkinliği (speech act) kuramları.
Charles Sanders[Only Registered Users Can See Links] Peirce ve John Dewey’in Amerikan pragmatiklik geleneği[Only Registered Users Can See Links] ve Talcott Parsons ve Niklas Luhmann’ın sosyolojik sistemler kuramı Yeni-Kantçı düşünce.
Jürgen Habermas[Only Registered Users Can See Links] kendi en büyük başarısı olarak iletişimsel akıl ya da iletişimsel rasyonalizm kuramı ve kavramını görür. Bu akılcı gelenekten akılcılığı kişilerarası dilbilimsel iletişim yapıları içine yerleştirmesiyle ayrılır[Only Registered Users Can See Links] kozmozun ya da bilme öznelinin yapılarına yerleştirmez. Bu sosyal kuram[Only Registered Users Can See Links] kapsayıcı bir evrensel ahlaki çerçeve oluştururken[Only Registered Users Can See Links] insan özgürleşmesi amaçlarına ilerler. Bu çerçeve evrensel pragmatiklik denilen –ki tüm konuşma eylemlerinin içsel bir telos’u (Yunanca amaç ya da hedef) vardır—karşılıklı anlayış hedefi[Only Registered Users Can See Links] ve insanoğlu böyle bir anlayış getirebilecek iletişimsel yeterliliğe sahiptir tartışmasına yaslanır. Habernas bu çerçeveyi[Only Registered Users Can See Links] Ludwig Wittgenstein[Only Registered Users Can See Links] J. L. Austin[Only Registered Users Can See Links] ve John Searle’nin konuşma-eylemi (speech-act) felsefesi[Only Registered Users Can See Links] George Herbert Mead’in zihin ve kendi’nin interaktif oluşumu sosyolojik kuramı[Only Registered Users Can See Links] Jean Piaget ve Lawrence Kohlberg’in ahlaki gelişim ve Heidelberg’in çalışma arkadaşı Karl-Otto Apel’ın ahlak tartımı (discourse ethics) kuramları üzerinden inşa etmiştir.
Habernas[Only Registered Users Can See Links] Kant’ın[Only Registered Users Can See Links] aydınlanma ve demokratik sosyalizmin geleneklerini ilerletir; vurguladığı dünyayı dönüştürme gizilgücüyle ve daha insanca[Only Registered Users Can See Links] adil ve eşitlikçi topluma insanın akli gizilgücünün gerçekleştirilmesiyle[Only Registered Users Can See Links] kısmen de ahlaki tartım (discourse ethics) yoluyla ulaşılmasıdır. Habernas aydınlanmamın bitmemiş bir süreç olduğunu teslim ederken[Only Registered Users Can See Links] düzeltilmesi ve tamamlanması gerektiğini tartışır[Only Registered Users Can See Links] atılmasını değil.
Sosyoloji için[Only Registered Users Can See Links] Habermas’ın en büyük katkısı toplumun evrimi ve modernizasyonu hakkındaki kapsamlı kuramıdır[Only Registered Users Can See Links] bir yandan iletişimsel akılcılık ve rasyonalizasyon arasındaki ayrıma ve diğer yandan stratejik/araçsal akılcılığa ve rasyonalizme odaklanır. Bu[Only Registered Users Can See Links] Talcott Parsons’un bir oğrencisi Niklas Luhmann’ın ayrım-bazlı sosyal sistemler kuramının[Only Registered Users Can See Links] iletişimsel duruş açılı bir eleştirisini içerir.
Modernite ve sivil toplumu savunusu pekçok başkaları için bir esin kaynağı olmuştur[Only Registered Users Can See Links] ve postyapısalcılık çeşitlemelerine karşı en önemli felsefi alternatif olarak adlandırılır. Ayrıca geç kapitalizm ile ilgili de etkili bir analiz de sunmuştur.
Habermasda toplumun akılcılaşması[Only Registered Users Can See Links] insanlaşması ve demokratikleşmesi görüşü[Only Registered Users Can See Links] salt insan türüne özgü iletişimsel yetkinliğinin doğasındaki akılcılık gizilgücünün kurumsallaştırılmasıdır. Habernas iletişim yetkinliğinin evrim sürecinde geliştiğine inanır[Only Registered Users Can See Links] fakat çağdaş toplumda çoğu zaman bastırılmış ya da zayıflatılmıştır; pazar[Only Registered Users Can See Links] devlet ve örgütler gibi sosyal yaşam ana alanlarında[Only Registered Users Can See Links] stratejik/araçsal akılsallık tarafından galebe çalınarak ve böylece yaşamdünyası yerine sistem mantığı geçirilerek.
1961 yılında Marburg'da doçent oldu. 1961-1964 yılları arasında Heidelberg'de felsefe dersleri verdi. 1964 yılında Frankfurt Üniversitesi'nde felsefe ve sosyoloji profesörü oldu. 1971-1981 yıllarında Starnberg'deki[Only Registered Users Can See Links] bilim-teknik dünyasının yaşam koşullarını araştıran Max Planck Enstitüsü'nün müdürlüğünü yaptı. 1981'de Berkeley Üniversitesi'nde konuk profesör olarak bulundu. 1982 yılında Frankfurt Üniversitesi'ne profesör olarak geri döndü. 1994 yılında buradan emekli oldu ve Northwestern University'de konuk profesör olarak seminerler verdi.
Kuramı
Habermas geniş çerçeveli bir sosyal kuram ve felsefeye son derece zengin düşüncelerle uğraşmıştır:
Immanuel Kant[Only Registered Users Can See Links] Friedrich Schelling[Only Registered Users Can See Links] Georg Hegel[Only Registered Users Can See Links] Wilhelm Dilthey[Only Registered Users Can See Links] Edmund Husserl[Only Registered Users Can See Links] ve Hans-Georg Gadamer’in Alman felsefi düşüncesi.
Marksist gelenek – hem Karl Marks’ın düşüncesi hem de Frankfurt Okulunun eleştirel yeni-Marksist kuramı[Only Registered Users Can See Links] Max Horkheimer[Only Registered Users Can See Links] Theodor Adorno[Only Registered Users Can See Links] ve Herbert Marcuse gibi.
Max Weber[Only Registered Users Can See Links] Émile Durkheim[Only Registered Users Can See Links] ve George Herbert Mead’in sosyolojik kuramları.
Ludwig Wittgenstein[Only Registered Users Can See Links] J.L. Austin[Only Registered Users Can See Links] ve John Searle’in dilbilimsel felsefe ve konuşma etkinliği (speech act) kuramları.
Charles Sanders[Only Registered Users Can See Links] Peirce ve John Dewey’in Amerikan pragmatiklik geleneği[Only Registered Users Can See Links] ve Talcott Parsons ve Niklas Luhmann’ın sosyolojik sistemler kuramı Yeni-Kantçı düşünce.
Jürgen Habermas[Only Registered Users Can See Links] kendi en büyük başarısı olarak iletişimsel akıl ya da iletişimsel rasyonalizm kuramı ve kavramını görür. Bu akılcı gelenekten akılcılığı kişilerarası dilbilimsel iletişim yapıları içine yerleştirmesiyle ayrılır[Only Registered Users Can See Links] kozmozun ya da bilme öznelinin yapılarına yerleştirmez. Bu sosyal kuram[Only Registered Users Can See Links] kapsayıcı bir evrensel ahlaki çerçeve oluştururken[Only Registered Users Can See Links] insan özgürleşmesi amaçlarına ilerler. Bu çerçeve evrensel pragmatiklik denilen –ki tüm konuşma eylemlerinin içsel bir telos’u (Yunanca amaç ya da hedef) vardır—karşılıklı anlayış hedefi[Only Registered Users Can See Links] ve insanoğlu böyle bir anlayış getirebilecek iletişimsel yeterliliğe sahiptir tartışmasına yaslanır. Habernas bu çerçeveyi[Only Registered Users Can See Links] Ludwig Wittgenstein[Only Registered Users Can See Links] J. L. Austin[Only Registered Users Can See Links] ve John Searle’nin konuşma-eylemi (speech-act) felsefesi[Only Registered Users Can See Links] George Herbert Mead’in zihin ve kendi’nin interaktif oluşumu sosyolojik kuramı[Only Registered Users Can See Links] Jean Piaget ve Lawrence Kohlberg’in ahlaki gelişim ve Heidelberg’in çalışma arkadaşı Karl-Otto Apel’ın ahlak tartımı (discourse ethics) kuramları üzerinden inşa etmiştir.
Habernas[Only Registered Users Can See Links] Kant’ın[Only Registered Users Can See Links] aydınlanma ve demokratik sosyalizmin geleneklerini ilerletir; vurguladığı dünyayı dönüştürme gizilgücüyle ve daha insanca[Only Registered Users Can See Links] adil ve eşitlikçi topluma insanın akli gizilgücünün gerçekleştirilmesiyle[Only Registered Users Can See Links] kısmen de ahlaki tartım (discourse ethics) yoluyla ulaşılmasıdır. Habernas aydınlanmamın bitmemiş bir süreç olduğunu teslim ederken[Only Registered Users Can See Links] düzeltilmesi ve tamamlanması gerektiğini tartışır[Only Registered Users Can See Links] atılmasını değil.
Sosyoloji için[Only Registered Users Can See Links] Habermas’ın en büyük katkısı toplumun evrimi ve modernizasyonu hakkındaki kapsamlı kuramıdır[Only Registered Users Can See Links] bir yandan iletişimsel akılcılık ve rasyonalizasyon arasındaki ayrıma ve diğer yandan stratejik/araçsal akılcılığa ve rasyonalizme odaklanır. Bu[Only Registered Users Can See Links] Talcott Parsons’un bir oğrencisi Niklas Luhmann’ın ayrım-bazlı sosyal sistemler kuramının[Only Registered Users Can See Links] iletişimsel duruş açılı bir eleştirisini içerir.
Modernite ve sivil toplumu savunusu pekçok başkaları için bir esin kaynağı olmuştur[Only Registered Users Can See Links] ve postyapısalcılık çeşitlemelerine karşı en önemli felsefi alternatif olarak adlandırılır. Ayrıca geç kapitalizm ile ilgili de etkili bir analiz de sunmuştur.
Habermasda toplumun akılcılaşması[Only Registered Users Can See Links] insanlaşması ve demokratikleşmesi görüşü[Only Registered Users Can See Links] salt insan türüne özgü iletişimsel yetkinliğinin doğasındaki akılcılık gizilgücünün kurumsallaştırılmasıdır. Habernas iletişim yetkinliğinin evrim sürecinde geliştiğine inanır[Only Registered Users Can See Links] fakat çağdaş toplumda çoğu zaman bastırılmış ya da zayıflatılmıştır; pazar[Only Registered Users Can See Links] devlet ve örgütler gibi sosyal yaşam ana alanlarında[Only Registered Users Can See Links] stratejik/araçsal akılsallık tarafından galebe çalınarak ve böylece yaşamdünyası yerine sistem mantığı geçirilerek.