Seversintabi.com Türkiye'nin En Büyük Forumu Bence Seversin Tabi

Seversintabi.com Türkiye'nin En Büyük Forumu Bence Seversin Tabi (https://seversintabi.com/)
-   Dünya Kültürleri (https://seversintabi.com/dunya-kulturleri/)
-   -   YezidiLer (https://seversintabi.com/dunya-kulturleri/50879-yezidiler.html)

AlpikE 20 April 2009 05:41

YezidiLer
 
YEZİDİLİK DİNİ VE YEZİDİLER

1. İSMi VE MENŞEİ
Çeşitli dillerde[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] pekçok araştırmalar yapıldığı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kitap ve makaleler yayınlandığı halde Yezidilerin ismi ve menşei hakkında kesin bir sonuca varılmış değildir. Yezidi ismi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
Milli Eğitim Bakanlığı'nın yayınladığı İslam Ansiklopedisi'nin Yezidiler maddesini yazan Menzel ile bu maddeyi geniş bir şekilde tadil ve ikmal eden İhsan Süreyya Sırma ise bu konuda şu görüştedirler:
Yezidilerin bizzat yeni olduğu hussunu taşıdıkları Yezidi adı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ne Yezid b. Muaviye[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ne Yezid b. Unaysa[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ne de İran'daki Yezd şehri ile ilgilidir. Bu isim[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] muhtemelen fonetik kanunlarına uygun olarak gelişen şekli gösteren yeni Farsça'daki İzed (melek[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] tanrı )[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] modern Farsça'da Yazdan (Tanrı)[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Yazdan[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Ezidi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] İzidi veya İzdi (Tanrıya tapanlar)[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Yezidiler tarafından da bilinen bir iştikak olmalıdır.
Şeyh Adiy b. Musafir[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] muhtelif islam kaynaklarının bildirdiklerine göre Suriye'de Baalbek dolaylarında doğmuştur. Yezidiler tanrısal varlığın iyilik ve kötülük şeklinde ikiye ayrıldığğını kabul eder; Tanrı'nın iyiliği[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] melek-i tavus (şeytan) kötülüğü temsil ettiğine[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Tanrı ile melek-i tavus (şeytan) arasında sürekli bir çekişme bulunduğuna inanırlar. Çünkü Tanrı hiç bir zaman kötülükleri sevmez ve iyiliği savunur.


eski İran dinindeki "hayır" tanrısı olan "izd" veya "yezdân" kelimesinden gelmektedir. Diğer taraftan Zerdüştlükte "horoz" kutsal bir hayvandır. Yezidilikte de mukaddes ve herşeyin yaratıcısı durumunda olan "Melek Tavus" horoza benzer bir şekilde tasvir edilir ama aynı zamanda da Horoz Yezidilik inancında kutsal tanımlanır. Ayrıca bu topluluğa göre Adem peygamberden sonraki ikinci ataları Ezda (Tanrı verdi)'dir. Bunlara ona nisbetle "Ezdai (Ezidi=Yezidi)"denmiştir. Nitekim kendilerinin "Ez-da"dan geldiklerine inanan Yezidiler Avesta dilinde yazata (saygıya Pehlevi dilinde Yezdan Avesta'da Yazatanam İzed'den gelmektedir ve Avesta'da geçen Yazdan ayin ve merasimle ilgili olarak Yeni Farsça'ya girmiştir. Buna göre bu kelime bizzat kendileri tarafından kullanıldığı gibi
kendi soylarından olmayısan birinin bu mezhebe girebilmesini mümkün görmezler; çünkü onlara göre Yezidi soyu temizdir hiçbir şekilde Pehlevi'de Yaztan

2. KUTSAL KITAPLARI
Yezidilerin Kitêb a-Cilwa (Vahiy kitabi) ve Mishafa-Reş(Kara kitap) olmak üzere iki kutsal kitabi vardır. Yezidiliğin temel ilkeleri bu iki kitaptan kaynaklanmaktadır.
Bunlardan ilki[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Melek Şeyhsın(Melek Şêxsin) ne " Melek" Tavus tarafindan vahyedildiğine[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Kitêb a-Cilve'dir. Kitêb a-Cilve[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kitabin Kürtçe adidir. Yezidiler buna çogunlukla Kitab-a Celve derler. Bilinen nüshasi 8 sahife[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 109 satırdır.
Kitêb a-Cilve hakkında Menzel şu bilgileri vermektedir:
Yezidilerin iki mukaddes kitaplarından biri olup[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Mıshaf a-Reş ile birlikte[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
İlk defa olarak Bağdatlı P. Anastase Marie[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Sincar'daki kitapların muhafızına para vermek suretiyle[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 1904-1906'da iki mukaddes kitabın asıllarının doğru kopyelerini yaptırmayısa muvaffak oldu. Asılları muhtemel olarak deri üzerine[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kati bir şekilde (gösterir)??. Fakat bu kopye işine esrarlı bir mahiyet verilmiş olması muhtemeldir; nitekim Avrupalı alimlerin Yezidilere karşı gösterdikleri alakanın neticesi olarak Musul'daki mütehassıslar daima yeni metinler keşfetmek gayretine düşmüşlerdir. Migana[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Browne[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Giamil ve Isya Joseph taraflarından neşredilen bütün metinleri uydurmakla itham ederek[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
Mevcudiyetleri uzun zamandan beri bilinen ve asıllarının kopyaları Avrupalı bazı oryantalistlerin eline geçmiş bulunan Yezidilerin bu iki mukaddes kitabının muhtevası hurafelerle doludur. Yukarıda belirttiğimiz gibi Melek Şeyhsın(Melek Şêxsin) tarafından kendi kalemiyle yazılmıştır ama kesin yazılış tarihi elimizde olmamasına rahmen M.Ö 2700 ile 4200 Yılları arasında yazılmış olabilir. Asıl nüshası 1982 tarihinde Bahadre'de Pî Haydar'ın evinde bulunan ve yılda iki defa Şeyh Adiy'nin mezarına götürülüp orada okunan Kitabu'l-Cilve küçük bir eserdir(burası kesin bir bulguyu ele vermiyordur)??. Mıshaf a-Reş ise daha geniştir. Kürtçe aslı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 152 satırlı şifreli bir yazı ile yazılmış bir tomar halindedir. Bu[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] daha çok dünyevi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] daha normal ve esasında Kitêba a-Cilve'den daha anlaşılır haldedir. aaaatlar ile doludur ve birden bire kesiliverir. oldukça nadir ve şifreli bir yazı ile yazılmıştır. Bu şifreli yazı ile yazılmış olan metin aslında Arap yazısı ile yazılmış bir nüshadan istinsah edilmiş olduğunu Alkoş manastırının eski bir rahibi olan ve 1906'da ölen Kerkük metropolitlişinden Şammas Eremia Şamir'i maskesini düşürmeye çalıştı. Bununla beraber Kürtçe metnin mevcudiyeti Max Bittner'in Die heiligen bücher der Yeziden oder Teufelsanbeter adlı monografisinde Denkschriftten d. Wien. Ak. D. Wiss.daki ilavesinde yaptığı lisani araştırmalar sayesinde reddedilmez bir şekilde ispat edilmiş oldu. Bu kitapların dili bugün (bütün) Yezidilerin kullandıkları konuşma dilinin aynı değildir.


Saat: 16:29

Telif Hakları vBulletin® v3.8.9 Copyright ©2000 - 2024, ve
Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 PL2