Seversintabi.com Türkiye'nin En Büyük Forumu Bence Seversin Tabi

Seversintabi.com Türkiye'nin En Büyük Forumu Bence Seversin Tabi (https://seversintabi.com/)
-   Filozoflar Ve Felsefi Sözleri (https://seversintabi.com/filozoflar-ve-felsefi-sozleri/)
-   -   Johann Gottlieb Fichte Kimdir-Felsefesi-Sözleri-Eserleri (https://seversintabi.com/filozoflar-ve-felsefi-sozleri/71410-johann-gottlieb-fichte-kimdir-felsefesi-sozleri-eserleri.html)

Syst3m 22 August 2009 02:08

Johann Gottlieb Fichte Kimdir-Felsefesi-Sözleri-Eserleri
 
Not: Fichte[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] "Fihte" diye okunur.

Johann Gottlieb Fichte Oberlausitz (Saksonya) - İ.S.1762 Küçük bir köydeki fakir bir dokumacının oğludur Fichte. Dokuz yaşına kadar dokumacılık ve çobanlık yapmış. Varlıklı bir çiftlik sahibi şans eseri onun zekasını fark etmiş ve himayesine alarak bir okula başlatmış. Ancak bu kişinin ölmesi ile tekrar yoksulluk ve sıkıntı çekmeye başlayan Fichte üniversiteyi çok zor bitirebilmiş. Özel ders vererek para kazanmaya çalıştığı sıralarda bir öğrencisi sayesinde Kant'ın felsefesiyle tanışmış ve o günden sonra tüm hayatını onun felsefesini geliştirmeye adamıştır.

Fichte[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Kant'ın bir başlangıç yaptığına ve bu başlangıcın bir sisteme kavuşturularak tamamlanması gerektiğine inanmıştır. Bu sisteme ulaşmak için de bir çıkış noktası arar. Ona göre bu çıkış noktası sujedir[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bilinçtir.

Burada iki yol vardır;
  1. Objeyi çıkış noktası almak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ki o zaman objenin yanında nasıl oluyor da bir suje[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bir bilinç var olabiliyor sorusu ile karşılaşırız. Ona göre bu soru çözümsüzdür ve insanı determinizm ve mekanizme sürükler ve bu durumda özgürlük diye bir şey olamaz.
  2. Sujeyi çıkış noktası almak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bu durumda ise bilincin objeyi nasıl tasarımladığı sorusu ile karşılaşırız ve bu sorunun çözümü vardır.

Fichte'ye göre bilincin özü eylemdir. Böylece yola çıkan Fichte Kant'ın yanlış düşünme diye adlandırdığı diyalektitiği kullanarak ilerler. Ona göre bütün bilgimiz üç adımlı diyalektik bir hareketle oluşur.
  1. Objeyi "a[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] a'dır" gibi ortaya koyup kavramak.
  2. Objeyi "a[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] non-a değildir" gibi öteki objeler ile karşılaştırarak ayırt etmek.
  3. a ve non-a'yı içine alan bir kavram ile sınırlamak.

Onun verdiği bir örnek şöyle;
  1. Altını görüp tanırım.
  2. Onu bakırdan ayırt ederim.
  3. Onu bakır karşısında şu yada bu nitelikle sınırlanmış bir "maden" olarak kavrarım. Şimdi "ben" kendi özünü bilmek isterse önce kendisini bilmesi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] düşünmesi gerekir.
  4. Bu ise Fichte'ye göre bir eylemdir. Yine sonraki eylem ile "ben"[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] "ben olmayanı" karşısına koymalıdır ki kendisini ayırt edebilsin. Bu "ben olmayan"" 'da doğa ve doğanın nedenselliğidir. Bu noktada doğa kendimizi bilmemizin bir aracıdır. Ancak Fichte'ye göre bilmek değil eylemek esastır. Bu nedenle bu noktada kalınamaz[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] "ben" 'in amacı eylemdir yani özgür olan özünü gerçekleştirmek.

Fichte'de ahlak felsefesinin temeli özgürlük sorunudur. Anlak öğretisinin formunu sağlayan özgürlüktür. Ancak bu özgürlük bir eylemdir. İnsan bu eylem ile özgür olur. Bu eylemin amacı da özgürlük olmalıdır[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] yoksa eylem dış amaçlara yöneldiğinden özgürlük gerçekleşmez. Bu eylemin uygunluğuna da vicdan karar verir. Vicdan'ın Fichte'de özel bir yeri vardır. Kant[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] "Genel bir yasa olmasını isteyebileceğin bir ilkeye göre eyle" demişti[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Fichte "Vicdanına göre eyle" der. Burada Fichte'ye göre iyi olan[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] eyleme halidir[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çünkü eyleme geçmek özgürlüğün gerçekleşmesidir. Kötü olan ise eylemsizliktir çünkü özgürlüğü yok eder. Ancak buradaki eyleme hali olarak doğal gereklilikler veya içgüdüler göz önünde bulundurulmaz[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bu tür eylemler insanı edilgin yapar. Kişi doğal yönünü aşıp kendi "Ben" 'inden dolayı eyleme geçmelidir ki özgür olabilsin. Doğal yön bu amaç için sadece bir araçtır.

Kişinin kendisini gerçekleştirmesi de üç aşamalıdır. 1. İsteme. Bu aşamada kişi hazza ve mutluluğa varmaya çalışır[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] hayvanlar gibi çevresinin uyarımlarına bağlıdır[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] sadece gereksinimleri karşılayacak araçlara yönelir[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] iştahını doyurmaya çalışır. Özgür değildir. 2. Egemen olma. Kişinin tek amacı egemen olmaktır[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] sadece iştah yerini egemen olmaya bırakmıştır. 3. Son basamakta kişi özgür olmak ister. Bu durumda kişi diğerlerinin hak ve özgürlükleri karşısında kendi haz ve egemen olma arzusunu kendiliğinden[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] özgür olarak sınırlamayı bilir.

Fichte devlet ve hukuk konusunda da özgürlüğü temel alır. Ona göre hukukun tümel geçer bir yönü vardır ve bu insanın ilk ve doğal hakları olduğu fikrine bağlıdır. Kişinin özgürlük hakkı doğal bir haktır ve her kişi kendi özgürlüğünün başka kişilerin özgürlükleri ile sınırlanmış olduğunu kabul etmelidir. Ancak bu durumu koruyan bir güce ihtiyaç vardır. İşte devlet bu noktada ortaya çıkar. Ona göre kişi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] devletin otoritesini kendisi istemeli ve devletin kendisini zorlayacağı yasayı da kendisi seçmelidir. Ancak Fichte[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] böyle demokratik bir devletteki vatandaşların kendi emekleri ile yaşayabilmeleri ve kaynakları hakça paylaşabilmeleri için devletin dışa kapalı olması gerektiğini savunur. Devletin ödevi ise yasaya kendiliğinden uyan kişiler yetiştirmektir[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] böylece zorlayan devlet ortadan kalkacaktır.

Fichte Kant'ın felsefesinden yola çıkmıştır. Felsefesi zamanla romantiklerden etkilenmiş ve kendisinden sonraki Alman filozofları için bir kaynak oluşturarak yeni bir akımın doğmasını sağlamıştır

Ek Bilgiler

Johann Gottlieb Fichte ( 19 Mayıs 1762[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Rammenau - 29 Ocak 1814[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Berlin)[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ünlü Alman düşünürü. Felsefedeki en önemli kavrayışı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] temel çıkış noktası kendi özgürlük anlayışıdır.


Saat: 22:35

Telif Hakları vBulletin® v3.8.9 Copyright ©2000 - 2024, ve
Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 PL2