Louis Althusser Kimdir-Felsefesi-Sözleri-Eserleri
Louis Pierre Althusser (16 Ekim 1918- 23 Ekim 1990) Marksist düşünür.
Cezayir’de doğdu ve ileride felsefe profesörü olacağı École Normale Supérieure’de okudu. Fransız Komünist Partisi ’nin önde gelen akademik sözcülerindendi ve argümanları sosyalist projenin ideolojik kuruluşuna dönük çeşitli karşıt iddialara birer yanıttı. Bunlar hem Marksist toplum bilimi ve ekonomiyi etkilemeye başlayan deneyciliğin/ampirizmin etkisini hem de Avrupa Komünist Partileri'nde bölünmeye neden olmaya başlayan insancıl ve demokratik sosyalist yönelimlere dönük artan ilgiyi içeriyordu. Althusser’in[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] diğer Fransız Yapısalcılık okullarıyla ilişkisi basit bir ilgi olmamasına ve Yapısalcılık düşüncesine ciddi eleştiriler getirmesine rağmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çoğunlukla Yapısalcı Marksist bir düşünür olarak kabul edilmiştir. Althusser'in Felsefesi Althusser’in erken dönem çalışmaları[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Karl Marks ’ın Kapital’ini Althusser ve öğrencilerinin yoğun bir felsefi tekrar okumalarını bir araya getiren etkileyici Kapital’i Okumak isimli çalışmayı içerir. Kitap “politik ekonominin eleştirisi” olarak Marksist teorinin felsefi durumunu ve bunun nesnesini yansıtır. Bu çalışmanın İngilizce çevirisi sadece Althusser ve Étienne Balibar’ın yazılarını içerirken[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] esas Fransızca kitapta Jacques Ranciere [Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Pierre Macherey ve diğerlerinin ek makaleleri de bulunmaktadır. Proje[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Marksizm dahilinde[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Althusser’in çok yakın ilişki içinde olduğu Jacques Lacan tarafından üstlenilen Freud’a çağdaş psikoanalitik dönüş çalışması ile oldukça benzerdir. (Althusser’in Lacan ile kişisel ve mesleki ilişkisi çok karmaşıktı; ikili bazen çok yakın arkadaş ve dost bazen düşmandılar) Bazen kendisi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] argümanlarını çelişkiyi tahrik etmek için kasten abartsa da[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Althusser’in bir çok teorik pozisyonu Marksist felsefede oldukça etkili olmuştur. Althusser Genç Marx Hakkında adlı eserinde bilim felsefecisi Gaston Bachelard’dan aldığı bir terimi Genç Marks’ın “Hegel ve Feuerbach etkisindeki” yazıları ile daha sonraki Marksist yazıları arasındaki “epistemolojik kopuşu” ortaya koymak için kullanmıştır. Marksizm ve Hümanizm adlı eseri[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bir burjuva ideolojisi olan hümanizmin yansımaları olarak sık sık Marksistler tarafından öne sürülen “insan potansiyeli” ve “insan doğası” gibi düşüncelerin yanlışlığını ortaya koyan Marksist teorinin güçlü bir hümanizm karşıtı tezini ortaya koydu. Çelişki ve Üst-Belirlenme adındaki çalışmasında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] politik durumlarda çoklu nedenselliğin daha karmaşık bir modelinin “çelişki” düşüncesinin yerini alması için psikanalizden üst belirlenme düşüncesini ödünç almıştır ( Antonio Gramsci’nin hegemonya düşüncesi ile oldukça yakın bir düşüncedir) Althusser daha çok bir ideoloji teorisyeni olarak bilinir[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] en çok tanınan eseri İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları: Bir Soruşturmaya Dönük Notlar’dır. Çalışma aynı zaman da Antonio Gramsci’nin hegemonya teorisine dayanarak ideolojinin kapsamını oluşturur. Hegemonyanın sonuç olarak tamamen politik güçler tarafından oluşturulduğu yerde[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ideoloji Freud’un ve Jacques Lacan’ın sırasıyla bilinçsiz ve ayna-fazlı düşüncelerini kullanır ve bizim kendinin anlamlı bir içeriğe sahip olarak ulaşmamıza izin verdiği yapı ve sistemleri tanımlar. Althusser için bu yapılar[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] hem bastırmanın hem de kaçınılmazlığın temsilcileridir – ideolojiden ve onun nesnesi olmaktan kaçmak imkansızdır. İdeoloji ve bilim veya felsefe arasındaki ayrım epistemolojik kopuş ile bir seferde ve her şey için sağlanamaz: bu “kopuş” kronolojik olarak sağlanan bir olay değil işleyiştir. Nihai bir zafer yerine ideolojiye karşı sürekli bir mücadele söz konusudur: İdeolojinin tarihi yoktur. Üretimin nihai koşulu üretim koşullarının yeniden üretilmesidir. Bu yeniden üretim[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] üretim güçlerinin yeniden üretimi (iş gücü) ve var olan yeniden üretim ilişkilerinin yeniden üretimi ile olur. Üretim ilişkilerinin yeniden üretilmesi Devletin İdeolojik Aygıtları ile olmaktadır. Althusser’e göre toplum ekonomik[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] siyasal ve ideolojik pratiklerden oluşmaktadır. Burada pratiği Althusser[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] belli insan emeği ile etkilenmiş[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] belli üretim araçları kullanarak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] belli bir ürünün iletişim süreci olarak tanımlar. Althusser’e göre kapitalizm üretken bir sistem olarak üretim koşullarını yeniden üretir. Yeniden üretim işgücünün düzenin kurallarına uymasının sürdürülmesidir. İş gücünün üretilmesi aileyi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ustalığın ve tekniklerin öğrenilmesi öğretim ve eğitim sistemini gerektirir. Devlet toplumsal üretimin toplumun tümünün rızasıyla yapılmasını uzun dönemde sermayenin ve yönetici sınıf bloğunun hegemonyasını sürdürmesini güvence altına alan yapıdır. Üretimin yapıldığı aygıtlar[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] devlet tarafından örgütlenmiş olsun olmasın Devletin İdeolojik Aygıtlarıdır (DİA). Bazı Seçme Eserleri Türkçedeki Mevcut Eserleri
Yayımlanan Eserleri
|
Saat: 01:05 |
Telif Hakları vBulletin® v3.8.9 Copyright ©2000 - 2024, ve
Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.