Seversintabi.com Türkiye'nin En Büyük Forumu Bence Seversin Tabi

Seversintabi.com Türkiye'nin En Büyük Forumu Bence Seversin Tabi (https://seversintabi.com/)
-   Latin Dansları (https://seversintabi.com/latin-danslari/)
-   -   Capoeira dansı Tarihi (https://seversintabi.com/latin-danslari/55671-capoeira-dansi-tarihi.html)

Yorgun Yürek 31 May 2009 17:48

Capoeira dansı Tarihi
 
CAPOEIRA NEDİR?

___Capoeira Brezilya asıllı bir savunma sanatıdır. Brezilya' da yaşayan Afrika asıllı kölelerin kendilerini savunmak için geliştirdikleri bu saldırı kökenli spor bugün Brezilya başta olmak üzere Dünyanın 48 ülkesinde resmi olarak yapılmaktadır. Estetik görünümü ve katı formlara sahip olmayışı Capoeira' yı diğer savunma sanatlarından ayırır. Bir çok insana göre Capoeira bir savaş sanatı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] savunma sanatı ya da sadece bir dans olabilir. Brezilya'daki Capoeira'nın kökenlerini yaratan köleler için Capoeira 'Özgürlüğe giden yol' olarak kabul görmüş. Eğer siz Capoeira ile ilgileniyorsanız ya da yapıyorsanız[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] cevabını çok rahatlıkla verebilirsiniz.
___Capoeira[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] RODA adı verilen insanlardan oluşan bir çember yada yuvarlak daire yada yarım daire içerisinde 2 kişi ile belli stillerde ve ritimlerde oynanan bir oyundur. Bu oyunun adı JOGO' dur.
RODA çemberinin ve JOGO ( jogu ) oyununun belli töresel kuralları vardır. RODA[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] orkestra'yı da içinde barındırır.Oyun müzik eşliğinde[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]saldırı ve savunma kavramları temel alınarak oynanır.Bu oyunda rakipler birbirlerine ağırlıklı olarak zihinsel ve bunun yanında fiziksel üstünlük sağlamaya çalışır.
Fakat saldırılar ve üstünlük kurma[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]yıkma anlamında deil aksine birliği ve uyumu sağlamak içindir.
___Capoeira 2 temel stil halinde oynanan bir oyundur.ANGOLA ve REGIONAL.Her iki stildede kurallar[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]oyunun anlamı ve amacının bilinmesi [Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]uygulamaktan çok daha önemlidir.Capoeira'yı özel yapan şey budur.


CAPOEIRA TARİHİ?
Capoeira Angola Tarihi
___Portekizliler[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 16. yy'ın 30'lu yıllarında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] şeker pancarı üretimi için çalıştıklarından birçok işçiye ihtiyaç duymuşlardı. Bu yüzden[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kendi yerlileri olan "Tupi" kızılderililerini köleleştirmeye çalıştılar. Kızılderililer işçi değil[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] avcı olduklarından[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] o kadar yoğun bir tempoya ayak uyduramıyorlardı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ama buna karşın yine de köleleştirildiler. Portekizliler[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] köle kullanımında uzman olmalarına rağmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kısa bir süre içinde yüzbinlerce kızılderili çeşitli nedenlerle ölmüş ve bu nedenle kilise kızılderililerin köleleştirilmesini yasaklamıştır. Açık kalan işçi boşluğu bir şekilde doldurulması gerekmiştir. Bu düşünceyle hareket eden Portekizliler[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kısa bir süre sonra[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 1538 yılından sonra Afrika'dan Brezilya'ya 2-3 ile 18 milyon arasında bir sayıda köle getirtmeyi başarmıştır. Kölelerin çoğu[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çok kötü şartlar altında kuzeydoğu Brezilya'daki şeker pancarı üretim sahalarında çalıştırılımıştır.
___Bu dönemde[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] birçok köle kaçmaya çalışmış[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kaçarken veya kaçtıktan sonra "Capitães do mato" (ormanın kaptanları) tarafından yakalanıp çok büyük cezalara çarptırılmışladır. Capitães de mato'ya yakalanmadan kaçabilen köleler (o dönemde sayıları pek fazla değildi) yaşamlarını tehlikeli ormanlarda sürdürmek üzere kurdukları "quilombos" adı taşıyan köylere (topluluk) yönelmişlerdir. Kısa bir zaman sonra[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Brezilya'nın ormanlarında birçok quilombos kurulmuştur. Bunların başlangıcı 16. yy'ın 90'lı yıllarında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Palmares'in ormanlarında (bugünkü Alagoas) görülmüş ve sayıları sürekli artmıştır. Buna rağmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] quilombos sayısı Portekiz askerlerine karşı koyabilecek ölçüde gelişmemiştir. Bu durum[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 14 Şubat 1630 yılında Hollandalılar'ın üçbine yakın askerle Portekiz ordusuna saldırmasıyla değişmiş ve köleler ayaklanarak kaçma imkanı bulabilmişlerdir. Palmarino'lulara katılan çok sayıda köle[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Palmarino'luların kendilerine olan güvenlerini arttırmıştır.
___1635 yılında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] quilombo'ların başına Gunga-Zumba (anlamı: büyük öncü) geçmiştir. Gunga-Zumba önderliği ele aldıktan sonra[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Hollanda ve Portekiz askerleri birçok kez Palmarino'ya saldırı düzenlemiş[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ama her seferinde başarısız olmuşlardır.
___1667'den 1670'e kadar Pernambuco'nun güneyi Palmarino'luların egemenliğinde kalmıştır. 1676'da Pernambuco'nun o dönemki generali olan Pedro de Almedia[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] acımasızlığı ile ünlenen komutan[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Fernão Carrilho'yu Palmarino'yu yerlebir etmesi için görevlendirmiştir. 1667'de Palmarino'ya saldırılmış ve kuşatma sonucunda Gunga-Zumba'nın Amaro'da bulunduğu ortaya çıkmıştır. Komutan Fernão C. Gunga-Zumba'yı ele geçirebilme amacıyla Amaro'ya saldırmış[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ama ayağından ağır bir yara almasına rağmen Gunga-Zumba kaçmayı başarmıştır.
___1678'de Porto Calvo'ya geri dönen komutan[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] büyük ölçüde asker kaybetmesine rağmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Portekiz halkı tarafından bir şampiyon gibi karşılanmıştır. Generalin elinde 200'den fazla Palmarino esiri bulunmasından dolayı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Gunga-Zumba'yla bir antlaşmaya varmaya çalışmış ve savaşlardan yorgun düşen Gunga-Zumba antlaşmayı kabul etmiştir. Bunun ardından[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Gunga-Zumba yanına birçok Palmarino'luyu alarak Serinhaém'den 32 kilometre uzaklıkta bulunan Lucaû'daki bir rezerveye yerleşmiştir. Herkes Palmarino'luların yenildiğini düşünürken[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kısa bir süre sonra halk yeniden ayaklanmış ve yeni kral[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] öncekilerden daha acımasız ve kararlı olan Zumbi başa geçmiştir.
___İlk quilombo'lar kurulmadan önce[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] tutsak dönemlerinde geliştirilen Capoeira[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Gunga-Zumba'nın döneminde de kullanılmasına rağmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] en yoğun Zumbi'nin döneminde kullanılmıştır. Zumbi'yi yok etmek için birçok girişimde bulunulmuş ve sonra Pernambuco'nun generali[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] "yabani" lakabı takılmış Domingos Jorge Velho'yu Bandeirantes'in başına geçirerek[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Zumbi'yi ve Palmarino'luları yakalamak üzere görevlendirmiştir. Birçok kez savaşa girilmesine rağmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Velho her seferinde başarısız olmuş[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ama pes etmemiştir. Pernambuco'nun zengin tabakası[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Palmarino'lular yüzünden birçok köle kaybetmiş ve bunun sonucunda generale baskı yapmaya başlamışlardır. General[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bunun üzerine 1694 yılında Velho'ya[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Palmarino'ya karşı 9000 asker vermiştir. Bu savaş Palmarino tarihinde ikinci en büyük savaş olmuştur. Velho başarısız olmak üzereyken[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Macaco (Palmarino'da bir quilombo)'nun önüne altı tane top getirtmiş ve Palmarino'luları geri çekilmeye zorlamıştır. Bu sistemi bir raya oturtarak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Velho tüm köyleri birer birer yıkmaya başlamıştır. Savaş bittikten sonra[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Palmarino'luların çok azı hayatta kalmıştır ve bunlardan birisi de Zumbi'dir.
___Kitaplarda anlatılana göre[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Zumbi çok yakın bir arkadaşı olan Antônio Soares'in ihbarı üzerine öldürülmüştür[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çünkü Soares Portekizlilerin tutsağı konumunda olduğundan[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] işkencelere daha fazla dayanamayarak Zumbi'yi ele vermiştir.
___20 Kasım 1695'de Gongoro'da Zumbi Soares'le karşılaşmış ve sarıldıkları sırada[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Soares Zumbi'nin karnına bir hançer saplamıştır. Aniden meydana çıkan Portekiz askerlerinden kaçmaya çalışırken[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Zumbi bir kişiyi öldürmüş ve birçok kişiyi yaralamıştır.
___Zumbi'nin ölümü ile Palmarino direnişi sona ermiştir. Palmarino'nun tarihi Capoeira'nın da tarihi olmuştur[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çünkü siyah kölelerin ateşli silahlara karşı kullandıkları en büyük silahları Capoeira'ydı. Bundan dolayı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 13 Mayıs 1888 Brezilya'daki "abalição" (köleliğin kalkması)'dan sonra isyancıların vazgeçilmez silahı Capoeira da yasaklanmıştır. Bu engellere rağmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] siyah kültürün bir öğesi olan Capoeira hayatta kalmayı başarabilmiştir.


" Vücutları silahlarıydı.Dansları ise kamufle. Bu gizlilik aynı zamanda da onların hayat felsefesi ve kültürü oldu."
Uzatılan Zincirler
___Brezilya'da 1888'de köleliğin kalkması[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] yani aboliçâo'dan sonra zenciler sosyal ve ekonomik hayat için büyük bir problem oldular. Bu beklenmeyen yüksek sayıdaki işçi gücü nereye yerleştirilebilirdi? Bunların tümünü kim ödeyecekti?
___Önceden olduğu gibi zencilerin çoğu alt seviyelerde yaşıyordu; işsiz evsiz ve geleceksiz. Tüm işler kabul edilmeliydi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çünkü en azından bir süre de olsa hayatlarını garanti altına almalılardı. Yine de bu kadar zor koşullar altında yaşamak kötü sonuçlar doğruacaktı ve bu yüzden zencilerin çoğu birer suçlu oldu. Zencilerin vazgeçilmez silahı olan Capoeira[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bu dönemlerde bir suç aracı olarak kullanıldığından aynı zamanda bir suç unsuru olarak da görülüyordu. Capoeira'nın çalışılması kesinlikle yasaktı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ama yine de kölelik dönemlerinde şeker pancarı üretim bölgelerinde yaptıkları gibi gizli gizli çalışmalar devam etti. Beyaz insanların gözlerinden uzak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] arka sokaklarda...
___Capoeira çalışırken veya yaparken yakalanan bir kişi 11 Ekim 1890'dan beri kanun kitaplarında yer alan 487 numaralı maddeye göre[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 2 ila 6 ay arası bir süreyi tamamlamak için Fernando de Noronha adasına'daki hapishaneye cezasını çekmek üzere gönderildi.
___Bu zor şartlara rağmen Capoeira çalışılmaya devam etti. Polisler bu spora iltimas göstermiyorlardı. Oysa ki sadece birkaç Capoeira'cı korkulan insanlardı (Burada Capoeira'cı denmesinin ve Capoeirista denmemesinin sebebi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Capoeirista olmak için sadece Capoeira yapmanın yetmeyeceğidir). Polis ve Capoeira'cıların çatışmaları sürmekteydi ve her çatışmada iki taraftan da ölenler ve yaralananlar oluyordu. Capoeira'nın bu derece yasak olmasına rağmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] gücü de yadsınamıyordu. Bu yüzden polis kuvvetleri Capoeira bilenler arasından seçiliyordu.
___19. yy. başlarında sarayın koruması olan Major Nunes Vidigal mükemmel bir Capoeira'cıydı ve görevlerini yerine getirirken halkın önünde Capoeira kullanmaktan çekinmiyordu. Bu yüzyılın 20'li yıllarında en çok dikkat çekense Bahia'daki polis şefi Pedro de Azevedo Gordilho'ydu. Capoeirista'lara[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] condomblé'ye ve ofoxé'ye yaptıklarından dolayı ünü pek iyi sayılmazdı. Gordilho o dönemlerde Capoeirista'ların düşmanı olarak görülüyordu ve genelde onların şarkılarında ismi Pedrito olarak geçerdi.
___Tüm bunların genelinde aslında beyazların Capoeira ile araları iyiydi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çünkü üst seviye insanların ve politikacıların korumaları Capoeira okullarında eğitim görmüştü. Bunun yanı sıra[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] seçim günlerinde Capoeira önemli bir unsur olarak görülüyordu[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çünkü halkın çoğunluğunu zenciler oluşturuyordu. Söylenenlere rağmen seçim sonrasında herkes sözlerini unutuyordu ve hatırlamak da istemiyordu. Yıllar geçtikçe göz önüne çıkmamak şartıyla Capoeira okullarına[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] yani "Academia"lara izin verildi. Tabii Capoeira'cılara da. Bunların arasında büyük bir ihtimalle dünyanın en ünlü mestre'si olan[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Mestre Bimba da bulunuyordu...

Yorgun Yürek 31 May 2009 17:50

Cvp: Capoeira dansı Tarihi
 
Capoeira Regional Tarihi
___Mestre Bimba'nın gerçek ismi Manoel dos Reis Machado'dur. 23 Kasım 1899'da Salvador - Bahia'da doğmuş ve 12 yaşında "Baiana de Navegaçâo" adlı firmanın kaptanı olan Afrikalı Bentinho sayesinde Capoeira ile tanışmıştır. Mestre Bimba:
___O zamanlar Capoeira'yı sadece işsizler[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] hamallar ve suçlular yapıyordu. Capoeira yaparken yakalanan oyuncuları tehdit eden cezalardan biri şu şekildeydi: Ellerden biri bir ata[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] diğer el ise başka bir ata bağlanır[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] atlar serbest bırakılır ve koşturulurlardı. Sürüklenmeden dolayı ölenler çoktu.

___Mestre Bimba müzik çalgılarında da oldukça iyiydi ve mükemmel bir Berimbau ustasıydı. Capoeira Regional'ın Toque'lerini (ritmlerini) kendisi yarattı.
___Müzik dışında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] M. Bimba'nın Condomble inançlarına saygı duyduğu ve inandığı da bilinirdi.
___1930'lu yıllarda[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Gerûilo Vergas yönetime geçmişti ve halktan politikası için destek arıyordu. Bunun bir etkisi olarak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] polislerin ve güvenlik kuvvetlerinin kontrolü altında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kapalı alanlarda Capoeira'nın çalışılmasına izin verildi. Bunu fırsat bilen M. Bimba[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ilk "Academia"yı açtı ve böylece bir çağ atlanıp[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kölelik ve bastırılmışlığın sonu gelmiş oldu.
___M. Bimba[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] öğrencilerinin Capoeira Regional'ı daha iyi öğrenebilmeleri için "8 Sequéncia"yı oluşturdu ve bununla birlikte saldırılar ve kontrataklar[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bir düzen altında daha kolay öğretilebilmeye başlandı. Bunun yanında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] "Cintura Deprezada" ile hava hareketlerinin öğrenimini amaçlandı. Bu sistemde[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] oyunculardan biri[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] diğerini "Balâo" ile havaya yolluyordu ve diğer taraf her seferinde ayak üstü inmeye çalışırdı ve zamanla bunu öğrenirdi.
___1930-1937 yılları arasında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] M. Bimba'nın öğrencisi olan Cisnando Lima'nın yardımlarıyla[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Capoeira Regional boks ve jiu jitsu'dan teknikler aldı ve eğlence ve törelerden fedakarlık ederek[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] dövüşü üst sınırlarına taşımaya çalıştı.
___M. Bimba'dan önce Capoeira'nın ders sisteminde öğretme kavramı bulunmuyordu. Öğrenmek isteyenler[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Jogo'yu ve çalışanları izler[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kendi başların çalışırlardı. Bazı zamanlarda da[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Mestre'ler veya tecrübeli ve bilgili oyuncular ufak tiyatrolar düzenleyerek öğrenmeyi kolaylaştırırlardı.
___Yıllar geçtikçe M. Bimba Capoeira alanında birçok başarı elde etti ve 1949'da öğrencileriyle Sâo Paulo'ya giderek[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] diğer tarzdaki dövüşçülere karşı çeşitli turnuvalar hazırladı. 1955'te[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] o dönemin başbakanı olan Gerûlio Vargas için bir gösteri düzenlendi ve gösterinin sonunda başbakan[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] M. Bimba'ya sarılarak: "Capoeira bizim tek gerçek milli sporumuzdur" dedi.
___Brezilya'yı baştan sona gezmiş olan M. Bimba[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 70'li yılların başında kırgın bir şekilde Salvador'dan Guyana'ya geçti.
___"Bir daha asla geri dönmeyeceğim[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çünkü üst tabakadaki insanlar beni hiç bir zaman ciddiye almadılar; Guyana'da beni hiçbir şey memnun etmiyorsa[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ben de onun mezarının tadını çıkarırım" demiş ve bir yıl sonra[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 1974 yılında Guyana'da 74 yaşında hayata gözlerini yumdu. Bazı sadık öğrencileri[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bedenini Bahia'ya geri götürdüler.
DUNYA'DA CAPOEIRA
___Capoeiro[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Brezilya'da yaşayan Afrikalılara ait bir halk dansı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] spor ve sanat. Afrikalılar bu sanatı Afrika'dan mı getirdiler[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] baslangıcı nerededir[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ilk capoeiristler kimlerdi? Kimse bunların cevabını tam bilmiyor. Capoeira'yı hiç bir Afrika etkisi olmayan bir Brezilya halk sanatı olarak düşünmek kuskusuz yanlış olur. Ancak Capoeira'nın Afrika'dan bu haliyle geldiğini iddia etmek de yanlış olacaktır.. Herseyden önce[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Portekiz[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Amerika ve Karaib adaları gibi tarihinde kölelik sistemi bulunan bir çok ülkede caz[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] blues veya limbo dansı gibi zencilerle ilgili ortak kültürel ögelerin görülmesine rağmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Brezilya dışındaki hiç bir ülkede Capoeira'ya rastlanmıyor.
___Afrika[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Avrupa ve Yerli kültürleri[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kendine özgün[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çelişkili ve karmaşık bir tarihe sahip Brezilya'da birbirlerini oldukça etkilemişler. Diğer yandan[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ülkenin çesitli bölge ve sosyal seviyelerinden herbiri kendi kültür özelliklerini bir dereceye kadar korumuş. 1888 yılında köleliğin kaldırılmasına kadar[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] yaklaşık dört milyon Afrikalı Brezilya'ya getirilmis. Bu insanlar Avrupa kültür ögeleri karşısında sindirilmeye zorlanırken[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] aynı zamanda onların olağanüstü etno-kültürel direnişleri de Brezilya kültürünü büyük ölçüde etkilemiş. Köleliğin rastlandığı tüm Amerika bölgeleri içinde sadece Brezilya'da Afro-Amerikan bir halk oluşmuş.
___Bira Almeida bu gün Capoeira öğreten[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] mestre derecesinde bir sanatçı. Bu dereceye yükselebilmek için yaklaşık 25 yıl kadar ugraş vermek gerekiyor. Kendisi Dünya Capoeira Dernegi'nin kurulmasinda öncülük etmis[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bu konuda kitaplar yazmış[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kaset ve plak doldurmuş[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] film müzikleri yapmış[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bir çok gösteride yer almış. San Fransisco'da açtıkları okullarında Capoeira öğretiyorlar; çesitli yerlerde düzenlenen seminerler ve gösterler aracılığıyla Capoeira'yı tüm dünyaya tanıtmaya çalışıyorlar. 1993 yılında onunla uçakta tesadüfen tanıştığımda[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Almanya'da yapılacak 9. Capoeira Yaz Toplantı'sına katılmak üzere San Fransisco'dan Paris'e gidiyordu.
___Bira Almeida[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Capoeira ögretirken com-pe adını verdiği bir yöntem uyguluyormuş. Com-pe sözlük olarak "ayak ile" anlamını taşıyor. Sembolik olaraksa[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bir kişinin daha fazla fiziksel güç ve sağlık[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ruhsal denge[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] açık zihin ve bilge bir ruh için Capoeira aracılığı ile bilinçli bir şekilde aldığı yolu temsil ediyor.
___Capoeira'nın baslangıcı[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Brezilya'daki kölelik döneminin ilk 200 yılına rastlıyor. Yüzyıllar önce Atlantik'in öte yanındaki Angola'dan zenci köleler aracılığıyla Brezilya'ya getirilmiş. Şimdi Brezilya'nın kuzeyindeki zenci liman sehirlerinde yaygın olarak yapılan Capoeira baslangıçta ölümcül bir gösteriymiş. Bu yıllara ait dökümanlar ilk cumhuriyet hükümeti tarafindan yakılmış. 15 Aralık[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] 1890 tarihinde[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] o zamanın Maliye Bakanı Ruy Barbosa[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ülke tarihinden kölelik izlerini silmek niyetiyle bu kararı imzalamış. Pek çoklarına göre bu kararın altında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] köle sahiplerinin[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kölelerin serbest brakılmasıyla ilgili tazminatları ödememesi için yapılmış ekonomik bir manevra yatıyor. Capoeira ile ilgili kayıtlara ilk defa bundan sonra geleni dönemde rastlanıyor.. Ancak bu dönemde Capoeira bir "sosyal hastalık" olarak kabul edilmiş ve Brezilya Ceza Yasası ile resmen yasaklanmış.
___Brezilya'daki Afrika inançlarına göre[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] evrendeki tüm şeyleri hareket ettiren sihirli bir güç[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Ache[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bulunuyor. Doğanın her noktasında var olan bu güç özel ayinlerle aktarılabiliyor. Capoeiranın din ile doğrudan bir bağlantısı bulunmamasına ragmen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] capoeiristlerin bu ya da başka bir şekilde Afro-Brezilya ayinleriyle bir ilişkileri bulunuyor. Capoeira da dolayısı ile Ache köklerle olan bir bağlantı ve her bir capoeirist tarafindan geliştirilmesi gereken özel enerji anlamını taşıyor.
___Baslangıçtan mestre olmaya giden yolda[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] öğrencilerin "karanlıkta oynamak"[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] "suda oynamak" ve "ışıkta oynamak" olarak tanımlanan fiziksel evrelerden geçerek yeterince uzun bir mesafe katetmeleri gerekiyor. Zihin ve bedenlerini gerilim ve tekniklerden arındırmaları ve anlık hareketlere bir kapı açmaları[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Capoeira oynamayı tüm kalpleriyle öğrenmeleri gerekiyor. Contra mestre[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] yani yardımcı usta[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] adı verilen bu aşamadan sonra capoeiristlerin ayakları yorulacak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] acıyacak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] fakat onların ruhları "kristal küre ile oynamak" üzere onlara yardım edecek. Onlar hareketlerin zamanlaması ve etkinliği üzerinde uzmanlaşacak ve kendilerini hayatın ritmine uyum göstermek üzere ayarlayabilecekler. Eğer fiziksel uç noktaların kesin sınırlarını keşfetmek üzere bu sanat üzerinde çalışmaya devam ederlerse[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ve eğer yeni baslayanların karalıktaki yeni oyunlarına cevap vermek üzere onların davetlerini kabul etme cesaretleri varsa ve böyle alçak gönüllü olabilirlerse[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] o zaman belki onların bir mestre olmak için orixas tanrıları tarafindan bahşedilen "zihinde oynamak" mertebesine erişme şansları olabilir.

Yorgun Yürek 31 May 2009 17:51

Cvp: Capoeira dansı Tarihi
 
Ülkemiz' de bulunan Capoeira [Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]


Grupo Topazio; Merkezi Ankara' dır. Ankara' da 4 okulda eğitim vermektedir. Grubun yeni çalışmaları neticesinde İstanbul' da bir çok okulu bulunmaktadır.

[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]


AXE Capoeira Türkiye ;Merkezi Ankara' dır. Ankara'da yaklaşık 7 okulda eğitim vermektedir. Gruba bağlı olarak Antalya[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Elazığ[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] İzmir[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] İstanbul[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Konya[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Mersin ve değişik illerde temsilcilikleri bulunmaktadır.
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]


Oficina Capoeira ; Muhteşem bir Batizado' nun ardından [Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Sinan Yüksel ve Hızır Kul Oficina Capoeira Türkiye Temsilciliğini aldılar. Hızır Kul Samsun'da ders vermeye devam ederken[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Sinan Yükselde İstanbul' da ders vermektedir.
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]


Brasil Capoeira ; Merkezi İstanbul da' dır. Daha Önce Acro Capoeira olarak bilinen grubun İstanbul' da iki okulu bulunmaktadır.
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]


Grupo Mar De Itapua ; Merkezi Konya' da bulunan okulun temsilcisi Sevhan Osmadır.
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]


Acedamia De Capoeira; Merkezi İstanbul' da bulunan grup İtalyan' bir hocaya bağlı olup sadece Angola eğitimi vermektedirler.
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]

Klüp Atlantis; Merkezi Bursadır. Grup kurucusu ve eğitmeni Faruk Ayık' tır. Ancak Faruk ayık özel sebeplerden dolayı Capoeira ve eğitmenliği bırakmış [Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] klübü öğrencileri devir alarak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Axe Capoeira ya bağlanmışlardır.
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]


Ado Capoeira Türkiye ; daha sonra adını değiştirerek paranue Capoeira olmuştur. Bünyesinde oficina[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] mar de itapua ve ado gibi okulların temsilciliklerini bulundurmaktadır..
ENSTRÜMANLAR



Capoeira geleneksel olarak canlı müzik eşliğinde yapılan bir spor olduğu için kendine öz yerel enstrümanları vardır. Capoeira' ın ana müzik aleti "berimbau" dur. Panderio [Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] atabaque ve agogo sonradan ilave olmuştur. Profesyonel bir ekipte 3 berimbau 2 panderio 1 atabaque ve bir agogo bulunur.
Berimbau
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
Berimbau veya Birimbau da denir.
Berimbau'nun Capoeira'da ilk defa ne zaman kullanıldığı maalesef bilinmemektedir[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çünkü Capoeira'nın tarihinde daha önce de dediğimiz gibi 1888 yılının öncesin ile ilgili tüm dökümanlar yok edilmiştir.
16. yüzyılda Berimbau veya Birimbau şeklinde adlandırılan enstrüman[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Portekiz oluşumu bir ağız davulu veya Afrika kökeni taşıyan bir ağız okuydu (berimbau de boca). Zamanla değişerek[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bugün kullandığımız ve tanıdığımız "berimbau de barriga" yani[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Göbek-berimbau halini aldı.
Tüm Capoeirista'lar bir berimbau'ya sahiptir. Mestre'lere göre[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] tüm Capoeirista'lar berimbau'larına iyi bakmalılar[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] onunla ilgilenmeliler[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] onları nasıl gereceklerini bilmeliler ve özellikle de onlara kişisiel bir özellik katmalıdır.
grupları

Yorgun Yürek 31 May 2009 17:52

Cvp: Capoeira dansı Tarihi
 
Panderio
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
Eski Hint kültürünün bir ürünü olan ve İber Yarımadası'nda görülen Pandeiro[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] düğünler[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] evlilikler ve diğer dini törenlerde kullanılıyordu. Aynı Atabaque gibi[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Pandeiro da Brezilya'da yaşayan Portekizliler tarafından kullanılmaya başlandı ve kısa sürede Capoeira'nın bir parçası oldu.
Geleneksel yapıya sahip olan Pandeiro'lar[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] eski zamanlarda yılan derisinden bile yapılırken[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] genelde keçi derisini kullanır. Bu derinin çember gövdeye gerilmesiyle meydana gelen Pandeiro[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bilinen tef çalgısından farklı olarak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] teften daha geniştir.
Atabaque
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
Afrika ve Brezilya'da yayılmasından önce[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Atabaque aslında doğunun eski bir enstrümanıydı. İran ve Arap dünyasında ortaya çıkan Atabaque[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] kısa süre sonra Afrika'da da yayıldı. Brezilya'ya[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Portekiz halkının kutlamaları ve dini geçit törenlerinde kullanılması amacıyla gelen Atabaque'nin bir diğer ülkeye giriş nedeni de[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] göç eden doğu halkının geleneklerini peşlerinden getirmeleridir.
Değişik zamanlarda ülkeye giriş yapan bu enstrüman[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bu zaman farklarının etkisiyle de farklı çeşitler kazanmış ve farklı bölgelere özgü bir anlam kazanmıştır. Capoeira'nın müzik yapısına tam anlamıyla uyan Atabaque'nin[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Capoeira'nın vazgeçilmez enstrümanlarından birisi olması da uzun sürmemiştir.
Atabaque[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] basit bir tanımla[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Capoeira roda'larında kullanılan geniş davullardır. Orijinalinde[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] inek derisinin metal halkalar[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ip ve ahşap takozlarla gövdeye bağlanmasıyla meydana gelir.
Vuruş sistemi olarak Pandeiro ile neredeyse aynı sisteme sahiptir - üçüncü vuruşta vurgu olan dört vuruşlu bir sistem. Tipik olarak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] sağ[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] sol[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] SAĞ[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] sağ düzenindeki el vuruş şemasını kullanır ve ellerin davul üzerinde kalmasından kaçınılmalıdır. Roda'larda genelde aynı ritmi kullanan Atabaque'nin maculelê ve miudinho için özel ritimleri vardır.
Atabaque[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] yüksekliklere göre değişik isimler kazanır. En uzun atabaque'ye "rum"[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] aynı genişlikte[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ama daha kısa olanına "rum-pi" ve en kısa olanına "le" ismi verilmiştir.
Agogo
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
Gege-Nagô mezhebinde "çan" anlamına gelen agogô[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Brezilya'ya Afrikalılar tarafından getirilmiştir. Dini törenlerde ve kutlamalarda kullanılan agogô[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Afro-Brezilyalılar tarafından yavaş yavaş Capoeira'ya da dahil edildi ve Capoeira'nın vazgeçilmez bir parçası oldu.
Geleneksel olarak[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] atık olarak değerlendirilen metal parçalarından - teneke kutular veya makina parçalarından oluşturulan agogô[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] günümüzde gerçek bir müzik enstrümanı olarak değerlendirilmekte ve birçok müzik dükkanında da görülebilmektedir. İki veya üç adet çanın tek bir kola bağlanmasıyla oluşan agogô[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ufak bir sopanın yardımıyla çalınmaktadır.

Reco Reco

[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
Neredeyse Agogô kadar yeni bir Capoeira eklentisi olan Reco-Reco[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] bambu veya şeker kamışının kesilerek oluşturulan bir bölümüyle yapılır. Bir ağaç parçasının düzgünce kesilerek şekillendirmesiyle de oluşturulabilir. Reco-Reco'nun yüzeyi pürüzlüdür ve bu yüzeye sürtülen metal veya ahşap çubuk sayesinde keskin ama kesik bir ses elde edilir. Genelde sokak roda'larında[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] çitlere veya plastik şişelere sürtülerek çıkarılan Reco-Reco müziği[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] Reco-Reco'nun gelişmiş müzik dükkanlarında satılmasıyla da herkesin ulaşabileceği bir biçime bürünmüştür. Reco-Reco[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] roda'larda pek görülmeyen[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL] ama görüldüğünde de yabancı karşılanmayan bir müzik enstrümanıdır
Caxixi
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
Caxixi bir bakıma berimbaunun bir parçasıdır. Sağ veya sol elin ortadaki iki parmağına takılan çalgı ileri geri sallanarak çıkardığı sesle berimbauya eşlik eder. Basit malzemeyle örülen çalgının alt kısmına sesi daha iyi çıkarması için su kabağı parçası konulur. İçersinde ince boncuk yada fasülye mısır konulur. Çeşitli boy ve biçimlerde olabilirler. orkestrada tek başına da kullanılabilirler.


Saat: 16:04

Telif Hakları vBulletin® v3.8.9 Copyright ©2000 - 2024, ve
Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 PL2