#1
|
||||
|
||||
Moda Cinsiyetini Kaybetti
İtalya’da günlük yaşamda giyilen bir giysi aynı süreçlerde Türkiye’de, İspanya’da ya da Japonya’da yaşayan birisinin üzerine görülebiliyor. Moda süreçleri bir çığ gibi bir anda var olup yine bir anda yok oluyor. Kitleleri bu kadar etkileyen moda stilleri arasında kimi kez de cinsiyet ayrımı olmayan tarzlar gözlemlenmekte. Ya da karşı cinsin stili olan giysiler tasarlanan cinse küçük nüanslarla adapte ediliyor. Kadın-erkek ayrımı olmayan unisex giysiler her iki cinse de hitap edebiliyor. Kadın modası mı erkeklerden ilham alıyor, yoksa erkek modası mı tartışılır.
Hem erkeksi kadın giysileri hem de klasikleşmiş kadın giysilerini elden bırakmayan bayanlar her iki tarzı da belirli aralıklarla harmanlayarak gayet hoş biçimde kendilerine yakıştırmasını biliyorlar. Özellikle savaş ve kıtlık dönemlerinde ortaya çıkan erkeksi kadın giysileri, refah dönemlerinde yerini oldukça şaşaalı ve gösterişli feminen, romantik stillere bırakıyor. Buna rağmen kadınların 1. Dünya Savaşı sonrasında aktif olarak çalışma hayatı içerisinde daha çok yer almaları, kadınlar arasındaki pantolon ve kısa etek kullanımının artmasına sebep olmuştur. Çalışma hayatı içerisinde işlevsel kolaylık sağladığı düşünülen pantolon, gömlek, ceket, düz topuksuz ayakkabı, bol kesim paltolar, fonksiyonel trençkotlar, işçi tulumlarını andıran giysiler, resmî görünümlü takımlar, abartısı olmayan dümdüz yalın formlar, ciddi etkisi olan desenler, ipekli yerine pamuklu ya da yünlü dokumalar, dosyaların taşınabileceği büyük devasa çok cepli dizüstü çantalar ve daha birçokları… tasarımcıların da dokunuşlarıyla kadınların vazgeçemediği giysiler arasındaki yerini aldı. İpekli kumaşların, bol aksesuarların, kadınsı yuvarlak kesimlerin yerini daha kullanışlı ve ciddi görünümlü giysiler almaya başladıkça erkeklerin hegemonyası içerisindeki çoğu giysi kadın gardırobuna taşındı. Kadınları sert erkek çizgilerinden uzaklaştırmak ve asıl kimliklerine kavuşturmak isteyen modacılar erkeksi kadın tasarımlarını kadınsı detaylar ile revize ederek hem romantik hem de kullanım kolaylığı olan stiller benimsettiler. Önceleri pantolonları erkeklerin ellerinden alan bayanlar bu sezon çok moda olan erkek takım elbiselerine göz koydu. Tamamen erkek takım elbise kumaşlarından ve o anlayışla tasarlanan takımlarda dar ve feminen çizgiler dikkat çekiyor. Tüm koleksiyonlarda söz birliği etmişçesine erkeksi takımlar feminen yumuşak ayrıntılarla birleştirilmiş. Erkeksi kıyafetler modası Yüksek kalite ve detayları bir arada sunan takımlar kadınları oldukça şık gösteriyor. Soft, dişi stili erkeksi uyarlamalar ile birleştiren giysilerde sade ama lüks bir tarz benimseniyor. Çalışma hayatı içerisinde olduğu kadar günlük yaşamda da şıklık vaat eden takımlar hanımların vazgeçilmez klasik kıyafetleri arasında yerini çoktan aldı bile. Bu tarz kıyafetlerde tıpkı erkek kıyafetlerinde olduğu gibi klasik çizgili, gölge çizgili, flanel kumaş ve silik ekoseler tercih edildi. Kışın sıcak tutacak bükümlü yün kumaşlar, kırışmayan teknolojik kumaşların yanı sıra düz ve düze yakın desenli kumaşlar da kullanıldı. Takımlardaki ceketler dar, bedene oturan, kadınsı yuvarlak kesimleri ile dikkat çekiyor. Pantolonlar ise geçmiş senelere inat yüksek belli olarak tasarlandı. Boru paça pantolonların yanı sıra büyük bedenmiş gibi duran, şık detaylarıyla dökümlü kusursuz pantolonlara rastlamak mümkün. Sezonun belki de en can alıcı parçası yelekler ise takımlara adeta sil bir dokunuş ile eklenmiş. Oldukça dar, pensi, kuplu takım elbise ile aynı kumalardan tasarlanan yelekler tek sıra kemik düğmeleri ve minik cepleri ile büyük beğeni topluyor. Şık, pratik ve feminen takımlar tıpkı erkek giyiminde oldğu gibi maskülen stillerdeki gömlekler ile tamamlanıyor. Bu tarz gömleklerin yanı sıra minik fırfırlı, dantelli, uzun manşetli aristokrat gömlekler ya da daha romantik bebe yakalı çizgili gömlekler bu erkeksi takımları daha kadınsı kılıyor. 1920’lerdeki salık ve erkeksi görüntü 2006-07 sonbahar/kış sezonunda daminik detay farklılıkları ile kendini gösteriyor. Buna rağmen küçük dokunuşlarla büyük farklılıklar yaratan tasarımcılar tek düze erkek giysilerinden hoşlanmayan bayanlara erkek kıyafetlerini kadınsılaştırarak sundular. Cinsiyetsiz kıyafetlere kadın ruhunu yansıtan nüanslar eklenerek aktif kadın koleksiyonlarına imza atıldı. Tüm bunlara rağmen kadın giyiminde olması gereken incelik ve zarafet spor giyimde erkeksi hatlardan çok da uzaklaşmadı. Asi ve erkeksi eğilim bu sezonda da gözde stiller arasında yerini koruyor. Yünlü şapkalar, parmaksız eldivenler, bol ve erkeksi kesim pantolonlar, soluk renkler ile birleştirilmiş. 1940’lı yılların havacı kadınlarını temsil eden erkek yelekleri, cepken ve elbiselerin bir arada kullanıldığını görüyoruz içinde bulunduğumuz sezonda. Şehir yaşamının vahşi doğası içerisinde, askeriyeden ve doğadan esinlenmiş fonksiyonel detaylar ile zenginleştirilmiş günlük spor giysiler. Eşofmanlar, tişörtler, denimler, penye bluzlar, spor stildeki montlar erkeksi sert ve düz formlardan taviz vermeden tasarlanırken bazı spor kıyafetlerde kullanılan nakış ve baskılar ise erkeksi stilden hoşlanmayanlara küçük de olsa bir kapı aralıyor. Bir dönem iş yaşamında kendilerini kanıtlamaya çalışan kadınların reaksiyonu olan erkeksi kadın kıyafetleri günümüzde moda pastası olarak kendine bakan, şık ve saygın hanımlara ikram ediliyor. Kadınsı kesimlerdeki zıt görüntü erkeksi kumaş ve renklerde cinsiyetlerin cinsiyetsizliğini çağrıştırıyor. Kadın doğasından dolayı tekdüzelikten ve hep aynı olandan sıkılan hanımlar tasarımcıların en yakın takipçileri olmaya devam ediyor. Kıyafetler karıştı! Moda süreçleri bir çığ gibi bir anda var olup yine bir anda yok oluyor. Kitleleri bu kadar etkileyen moda stilleri arasında kimi kez de cinsiyet ayrımı olmayan tarzlar gözlemlenmekte. Ya da karşı cinsin stili olan giysiler tasarlanan cinse küçük nüanslarla adapte ediliyor. Bir dönem iş yaşamında kendilerini kanıtlamaya çalışan kadınların reaksiyonu olan erkeksi kadın kıyafetleri günümüzde moda pastası olarak kendine bakan, şık ve saygın hanımlara ikram ediliyor. Kadınsı kesimlerdeki zıt görüntü erkeksi kumaş ve renklerde cinsiyetlerin cinsiyetsizliğini çağrıştırıyor. |
Benzer Konular |
||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Apophis'in casusu belli oldu | ceyLin | Uzay | 0 | 16 December 2008 18:09 |
Opera Sanatçısı | ceyLin | Meslekler | 0 | 22 November 2008 20:38 |
Oto Döşemecisi | ceyLin | Meslekler | 0 | 22 November 2008 20:09 |
Uzaktaki sevgililere ... | eLanuR | Aşk - Sevgi | 0 | 30 October 2008 20:17 |