#1
|
|||
|
|||
c++ değişkenler ve data tipleri
kod:
#include <iostream> using namespace std; int main() { int a,b,result; a = 8; b = 4; a = a + 1; result = a - b; cout << result; return 0; } değişkenlerin isimlerini kafanıza göre belirleyebilirsiniz. sadece harflerden oluşabileceği gibi alfanumerik yani hem rakam hem sayılardan da oluşabilir. mesela ilksayi, ikincisayi, ilksayi35, ilkSayi, ikinCiSaYi56 gibi buradaki tek kural [a-z] [A-Z] [0-9]aralığının kullanılabilmesidir. Bununla beraber değişkenler sayıyla başlayamaz. değişkeniniz _a gibi bir değer de olabilir. Sayıyla başlamamaya dikkat edin 1sayi; 5rakam; gibi isimler compiler'da hata verecektir Bununla beraber değişkenler büyük küçük harf duyarlıdır. Örneğin birincisayi ile birinciSayi aynı şeyler değildir her ne kadar okunuşları farketmese de. Ayrıca noktalama işaretlerini değişken ismi atarken kullanamazsınız. örneğin !a ;b gibi değişken isimleri olmaz _ ile başlamak genelde hata vermese de c de rezerv edilmiş bazı kelimeler ve dış tanımlayıcılar _ ile başladığı için kullanmanızı tavsiye etmem. Bunun dışında gene c++ de rezerv edilmiş bazı kelimeleri değişken ismi olarak kullanamazsınız. Bunların listesi şöyle; asm, auto, bool, break, case, catch, char, class, const, const_cast, continue, default, delete, do, double, dynamic_cast, else, enum, explicit, export, extern, false, float, for, friend, goto, if, inline, int, long, mutable, namespace, new, operator, private, protected, public, register, reinterpret_cast, return, short, signed, sizeof, static, static_cast, struct, switch, template, this, throw, true, try, typedef, typeid, typename, union, unsigned, using, virtual, void, volatile, wchar_t, while and, and_eq, bitand, bitor, compl, not, not_eq, or, or_eq, xor, xor_eq Temel Data Tipleri char: Karakter veya küçük tamsayı değerler için kullanılır. Hafızada 1 byte kullanır yani 8bit. -128'den 127'ye kadar değer alabilir. Eğer unsigned (pozitif atanırsa) 0-255 arası bir değer alabilir. short int veya short : Kısa tamsayı olarak çevirebiliriz.Hafızada 2 byte kullanır ve -32768'den 32767 ya kadar değer alabilir. Bu da unsigned olarak atanırsa 0'dan 65535'a kadar bir değer alabilir int : ingilizce tamsayı manasına gelen integerın karşılığıdır.Hafızada 4 byte yer tutar ve -2147483648 +2147483647 aralığında değer alabilir. unsigned olarak atanırsa 0 - 4294967295 aralığında bir değer alabilir. long int veya long: Günümüz bilgisayarlarının çoğu 32 bit olduğu için long intin int ile bir farkı yoktur. bool : true veya false değeri alabilen bir değişken atamada kullanılır. 1 byte kullanır. float : 4 byte kullanır. 3.4e +/- 38 aralığında bir değer alır. e+38 10 üzeri 38 e-38 10 üzeri - 38 manasına gelmektedir. double : 8byte kullanır. 1.7e +/- 308 aralığında bir değer alabilir. long double : aynı int ve long int gibi bunun da 32 bitlik bilgisayarlda bir farkı yoktur. değişkenlerin tanımlanması: int a; float ilksayi; gibi başta tipi sonra değişken ismi şeklinde tanımlanırlar. aynı türden birden çok değişken tanımlarken int a,b,c,e; şeklinde virgüllerle ayırarak da tanımlayabilirsiniz. int a; int b; int c; yazması uzun olsa da aynı sonuca gidecektir. unsigned short int biletSayisi; burada unsigned ı başa koyarak compiler'ımıza bu değerin pozitif bir değer alacağını belirtmiş olduk. yukardaki kurala göre de 65535'e kadar bir değer alabilir. signed int bilanco; diyerek de bilancomuzun + veya - değer alabileceğini belirtmiş oluyoruz fakat sadece int bilanco deseydik unsigned ibaresi kullanmadığımız için compiler gene aynı şeyi algılayacaktı. o yüzden int ile signed intin bir farkı bulunmamaktadır. short yil; short int yil; bu ikisi de ayni manaya gelmektedir. unsigned cebimdekiPara; unsigned int cebimdekiPara; bu ikisi de eşdeğer ifadelerdir. ama unsigned float diye başka bir tip tanımlasaydık unsigned cebimdekiPara ile unsigned double cebimdekiPara aynı ifadeler olmayacaktı. default olarak integer algıladığı için compiler üstteki ifadeler birbirinin eşdeğeri oldu. benim tavsiyem yapacağınız işlemi önceden düşünerek hangi değer aralıklarının işinize yarayacağına bakarak değişkeninizi ona göre ayarlamanız ve unsigned int , double, unsigned float gibi sadece pozitif değerler atayacaksanız uzun uzun yazmanızdır. Kod: // değişkenlerle işlem yapma #include <iostream> using namespace std; int main () { // değişkenlerimizi tanımlıyoruz. int a, b; int sonuc; // işleme başlayalım: a = 9; b = 10; a = a + 1;// a burada 10 değerini aldı. sonuc = a - b; // sonucu bastıralım cout << sonuc; // programı bitirelim return 0; } bunu derlediğiniz takdirde ekrana 0 çıkacaktır. GLOBAL DEĞİŞKEN ATAMA Kod: #include <iostream> using namespace std; unsigned int kardes = 10; // global değişken int main() { int a = 5; //lokal değişken. sadece bu fonksiyon içinde kullanılabilir. cout << kardes << endl; // global değişken olduğu için yukarıdan 10 değerini aldı cout << a; // lokal 5 değerini aldı return 0; } gördüğünüz gibi main fonksiyonunun ve diğer fonksiyonların en üstünde includelar biter bitmez atanan değişkenler her fonksiyonda kullanılabilir. bunlara global değişken denir. int a = 5 yazmak yerine int a(5) yazarak da a değişkenini 5e atamış olursunuz. buna constructor initialization yani yapı başlangıcı deniyor. |
Benzer Konular |
||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Yeni bir bitki türü keşfedildi | ceyLin | Bitkiler Dünyası | 0 | 30 December 2008 13:00 |
Sundew Çiçeğinin Tüyleri | ceyLin | Çiçekler Hakkında Herşey | 0 | 26 December 2008 16:44 |