eLanuR
19 December 2008, 08:51
1.5. LÂiKLiK
Lâiklik[Only Registered Users Can See Links] din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması[Only Registered Users Can See Links] din ve vicdan hürriyetinin
devlet tarafından güvence altına alınmasıdır. Lâiklik[Only Registered Users Can See Links] devlet yönetiminde aklın ve bilimin
esas alınmasını öngörür. Lâik devlette[Only Registered Users Can See Links] kişiler ibadet hürriyetine sahiptirler. Bir din ve
mezhep mensuplarının[Only Registered Users Can See Links] başka din ve mezhep mensuplarına karşı baskısını önlemek[Only Registered Users Can See Links]
lâik devletin görevidir. Atatürk’ e göre din bir vicdan meselesidir. Dine saygı[Only Registered Users Can See Links] inanan
insanların haklarına saygının bir sonucudur. Atatürk[Only Registered Users Can See Links] bu konudaki görüşünü “Din bir
vicdan meselesidir. Herkes vicdanının emrine uymakta serbesttir. Biz sadece din
işlerini[Only Registered Users Can See Links] millet ve devlet işleriyle karıştırmamaya çalışıyoruz.” sözüyle ifade etmiştir.
Atatürk[Only Registered Users Can See Links] lâikliğe büyük önem vermiştir. Lâiklik [Only Registered Users Can See Links] Türk milletinin maddi[Only Registered Users Can See Links] manevi ve
fikri yapısını modern medeniyet seviyesine ulaştırmaya yöneliktir. Atatürk[Only Registered Users Can See Links] Milli
Mücadele sırasında edindiği tecrübelerle[Only Registered Users Can See Links] lâik devlet düzenini gerekli görmüştür. Dinî
tam olarak bilmeyen bazı kişiler[Only Registered Users Can See Links] toplumu yanlış yönlendirip çıkar sağlamaya
çalışmışlardır. Atatürk[Only Registered Users Can See Links] böyle kişilerin istismarını önlemiştir. Atatürk[Only Registered Users Can See Links] bu konuda şunları söylemiştir. “Bizi yanlış yola sevk eden soysuzlar[Only Registered Users Can See Links] bilirsiniz ki[Only Registered Users Can See Links] çok kere din perdesine bürünmüşler saf ve temiz halkımızı[Only Registered Users Can See Links] hep din kuralları sözleriyle aldata gelmişlerdir.
Tarihimizi okuyunuz[Only Registered Users Can See Links] dinleyiniz. Görürsünüz ki[Only Registered Users Can See Links] milleti mahveden[Only Registered Users Can See Links] esir eden[Only Registered Users Can See Links] harap eden fenalıklar hep din örtüsü altındaki küfür ve kötülüklerden gelmiştir.”
Lâiklik ilkesinde[Only Registered Users Can See Links] din düşmanlığı değil[Only Registered Users Can See Links] devlet tarafından inanç hürriyetinin tarafsız
bir şekilde sağlanması öngörülür. Din ve vicdan hürriyeti olmazsa lâik devletten bahsedilemez.
Ülkemizin modernleşmesini sağlayan inkılâplar ancak lâik bir devlet ve toplum
anlayışı ile mümkün olmuştur. Lâiklik[Only Registered Users Can See Links] kişilerin din ve inanç hürriyetini sağladığı gibi
düşünce hürriyetini de sağlamıştır. Lâiklik[Only Registered Users Can See Links] devlet yönetiminde milli egemenliğin esas
alınması amaçlandığı gibi[Only Registered Users Can See Links] aklın ve bilimin rehberliğini öngörür. Aklın ve bilimin
ışığında[Only Registered Users Can See Links] toplum ihtiyaçları gözetilerek hukuk kurallarının geçerli olması esasını getirir.
Atatürk’ ün lâiklik anlayışında millet sevgisi ile birlikte dine saygılı olma düşüncesi
vardır. Lâiklik din düşmanlığı değil[Only Registered Users Can See Links] toplum hayatında din hürriyetinin ve serbest
düşüncenin bir güvencesi olarak değerlendirilmelidir. Lâiklik ilkesine göre devlet[Only Registered Users Can See Links] dinî
inanç ve duyguların istismar edilmesine izin vermez. Lâiklik ilkesinde din ve vicdan
hürriyetleri anayasaların güvencesi altındadır. Anayasamızın 24. maddesine göre[Only Registered Users Can See Links]
herkes vicdan[Only Registered Users Can See Links] dinî inanç ve kanaat hürriyetine sahiptir. Din ve vicdan hürriyeti
sayesinde de toplumsal barış sağlanmış olur.
Lâiklik[Only Registered Users Can See Links] din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması[Only Registered Users Can See Links] din ve vicdan hürriyetinin
devlet tarafından güvence altına alınmasıdır. Lâiklik[Only Registered Users Can See Links] devlet yönetiminde aklın ve bilimin
esas alınmasını öngörür. Lâik devlette[Only Registered Users Can See Links] kişiler ibadet hürriyetine sahiptirler. Bir din ve
mezhep mensuplarının[Only Registered Users Can See Links] başka din ve mezhep mensuplarına karşı baskısını önlemek[Only Registered Users Can See Links]
lâik devletin görevidir. Atatürk’ e göre din bir vicdan meselesidir. Dine saygı[Only Registered Users Can See Links] inanan
insanların haklarına saygının bir sonucudur. Atatürk[Only Registered Users Can See Links] bu konudaki görüşünü “Din bir
vicdan meselesidir. Herkes vicdanının emrine uymakta serbesttir. Biz sadece din
işlerini[Only Registered Users Can See Links] millet ve devlet işleriyle karıştırmamaya çalışıyoruz.” sözüyle ifade etmiştir.
Atatürk[Only Registered Users Can See Links] lâikliğe büyük önem vermiştir. Lâiklik [Only Registered Users Can See Links] Türk milletinin maddi[Only Registered Users Can See Links] manevi ve
fikri yapısını modern medeniyet seviyesine ulaştırmaya yöneliktir. Atatürk[Only Registered Users Can See Links] Milli
Mücadele sırasında edindiği tecrübelerle[Only Registered Users Can See Links] lâik devlet düzenini gerekli görmüştür. Dinî
tam olarak bilmeyen bazı kişiler[Only Registered Users Can See Links] toplumu yanlış yönlendirip çıkar sağlamaya
çalışmışlardır. Atatürk[Only Registered Users Can See Links] böyle kişilerin istismarını önlemiştir. Atatürk[Only Registered Users Can See Links] bu konuda şunları söylemiştir. “Bizi yanlış yola sevk eden soysuzlar[Only Registered Users Can See Links] bilirsiniz ki[Only Registered Users Can See Links] çok kere din perdesine bürünmüşler saf ve temiz halkımızı[Only Registered Users Can See Links] hep din kuralları sözleriyle aldata gelmişlerdir.
Tarihimizi okuyunuz[Only Registered Users Can See Links] dinleyiniz. Görürsünüz ki[Only Registered Users Can See Links] milleti mahveden[Only Registered Users Can See Links] esir eden[Only Registered Users Can See Links] harap eden fenalıklar hep din örtüsü altındaki küfür ve kötülüklerden gelmiştir.”
Lâiklik ilkesinde[Only Registered Users Can See Links] din düşmanlığı değil[Only Registered Users Can See Links] devlet tarafından inanç hürriyetinin tarafsız
bir şekilde sağlanması öngörülür. Din ve vicdan hürriyeti olmazsa lâik devletten bahsedilemez.
Ülkemizin modernleşmesini sağlayan inkılâplar ancak lâik bir devlet ve toplum
anlayışı ile mümkün olmuştur. Lâiklik[Only Registered Users Can See Links] kişilerin din ve inanç hürriyetini sağladığı gibi
düşünce hürriyetini de sağlamıştır. Lâiklik[Only Registered Users Can See Links] devlet yönetiminde milli egemenliğin esas
alınması amaçlandığı gibi[Only Registered Users Can See Links] aklın ve bilimin rehberliğini öngörür. Aklın ve bilimin
ışığında[Only Registered Users Can See Links] toplum ihtiyaçları gözetilerek hukuk kurallarının geçerli olması esasını getirir.
Atatürk’ ün lâiklik anlayışında millet sevgisi ile birlikte dine saygılı olma düşüncesi
vardır. Lâiklik din düşmanlığı değil[Only Registered Users Can See Links] toplum hayatında din hürriyetinin ve serbest
düşüncenin bir güvencesi olarak değerlendirilmelidir. Lâiklik ilkesine göre devlet[Only Registered Users Can See Links] dinî
inanç ve duyguların istismar edilmesine izin vermez. Lâiklik ilkesinde din ve vicdan
hürriyetleri anayasaların güvencesi altındadır. Anayasamızın 24. maddesine göre[Only Registered Users Can See Links]
herkes vicdan[Only Registered Users Can See Links] dinî inanç ve kanaat hürriyetine sahiptir. Din ve vicdan hürriyeti
sayesinde de toplumsal barış sağlanmış olur.