PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Capoeira dansı Tarihi


Yorgun Yürek
31 May 2009, 17:48
CAPOEIRA NEDİR?

___Capoeira Brezilya asıllı bir savunma sanatıdır. Brezilya' da yaşayan Afrika asıllı kölelerin kendilerini savunmak için geliştirdikleri bu saldırı kökenli spor bugün Brezilya başta olmak üzere Dünyanın 48 ülkesinde resmi olarak yapılmaktadır. Estetik görünümü ve katı formlara sahip olmayışı Capoeira' yı diğer savunma sanatlarından ayırır. Bir çok insana göre Capoeira bir savaş sanatı[Only Registered Users Can See Links] savunma sanatı ya da sadece bir dans olabilir. Brezilya'daki Capoeira'nın kökenlerini yaratan köleler için Capoeira 'Özgürlüğe giden yol' olarak kabul görmüş. Eğer siz Capoeira ile ilgileniyorsanız ya da yapıyorsanız[Only Registered Users Can See Links] cevabını çok rahatlıkla verebilirsiniz.
___Capoeira[Only Registered Users Can See Links] RODA adı verilen insanlardan oluşan bir çember yada yuvarlak daire yada yarım daire içerisinde 2 kişi ile belli stillerde ve ritimlerde oynanan bir oyundur. Bu oyunun adı JOGO' dur.
RODA çemberinin ve JOGO ( jogu ) oyununun belli töresel kuralları vardır. RODA[Only Registered Users Can See Links] orkestra'yı da içinde barındırır.Oyun müzik eşliğinde[Only Registered Users Can See Links]ırı ve savunma kavramları temel alınarak oynanır.Bu oyunda rakipler birbirlerine ağırlıklı olarak zihinsel ve bunun yanında fiziksel üstünlük sağlamaya çalışır.
Fakat saldırılar ve üstünlük kurma[Only Registered Users Can See Links]ıkma anlamında deil aksine birliği ve uyumu sağlamak içindir.
___Capoeira 2 temel stil halinde oynanan bir oyundur.ANGOLA ve REGIONAL.Her iki stildede kurallar[Only Registered Users Can See Links] anlamı ve amacının bilinmesi [Only Registered Users Can See Links] çok daha önemlidir.Capoeira'yı özel yapan şey budur.


CAPOEIRA TARİHİ?
Capoeira Angola Tarihi
___Portekizliler[Only Registered Users Can See Links] 16. yy'ın 30'lu yıllarında[Only Registered Users Can See Links] şeker pancarı üretimi için çalıştıklarından birçok işçiye ihtiyaç duymuşlardı. Bu yüzden[Only Registered Users Can See Links] kendi yerlileri olan "Tupi" kızılderililerini köleleştirmeye çalıştılar. Kızılderililer işçi değil[Only Registered Users Can See Links] avcı olduklarından[Only Registered Users Can See Links] o kadar yoğun bir tempoya ayak uyduramıyorlardı[Only Registered Users Can See Links] ama buna karşın yine de köleleştirildiler. Portekizliler[Only Registered Users Can See Links] köle kullanımında uzman olmalarına rağmen[Only Registered Users Can See Links] kısa bir süre içinde yüzbinlerce kızılderili çeşitli nedenlerle ölmüş ve bu nedenle kilise kızılderililerin köleleştirilmesini yasaklamıştır. Açık kalan işçi boşluğu bir şekilde doldurulması gerekmiştir. Bu düşünceyle hareket eden Portekizliler[Only Registered Users Can See Links] kısa bir süre sonra[Only Registered Users Can See Links] 1538 yılından sonra Afrika'dan Brezilya'ya 2-3 ile 18 milyon arasında bir sayıda köle getirtmeyi başarmıştır. Kölelerin çoğu[Only Registered Users Can See Links] çok kötü şartlar altında kuzeydoğu Brezilya'daki şeker pancarı üretim sahalarında çalıştırılımıştır.
___Bu dönemde[Only Registered Users Can See Links] birçok köle kaçmaya çalışmış[Only Registered Users Can See Links] kaçarken veya kaçtıktan sonra "Capitães do mato" (ormanın kaptanları) tarafından yakalanıp çok büyük cezalara çarptırılmışladır. Capitães de mato'ya yakalanmadan kaçabilen köleler (o dönemde sayıları pek fazla değildi) yaşamlarını tehlikeli ormanlarda sürdürmek üzere kurdukları "quilombos" adı taşıyan köylere (topluluk) yönelmişlerdir. Kısa bir zaman sonra[Only Registered Users Can See Links] Brezilya'nın ormanlarında birçok quilombos kurulmuştur. Bunların başlangıcı 16. yy'ın 90'lı yıllarında[Only Registered Users Can See Links] Palmares'in ormanlarında (bugünkü Alagoas) görülmüş ve sayıları sürekli artmıştır. Buna rağmen[Only Registered Users Can See Links] quilombos sayısı Portekiz askerlerine karşı koyabilecek ölçüde gelişmemiştir. Bu durum[Only Registered Users Can See Links] 14 Şubat 1630 yılında Hollandalılar'ın üçbine yakın askerle Portekiz ordusuna saldırmasıyla değişmiş ve köleler ayaklanarak kaçma imkanı bulabilmişlerdir. Palmarino'lulara katılan çok sayıda köle[Only Registered Users Can See Links] Palmarino'luların kendilerine olan güvenlerini arttırmıştır.
___1635 yılında[Only Registered Users Can See Links] quilombo'ların başına Gunga-Zumba (anlamı: büyük öncü) geçmiştir. Gunga-Zumba önderliği ele aldıktan sonra[Only Registered Users Can See Links] Hollanda ve Portekiz askerleri birçok kez Palmarino'ya saldırı düzenlemiş[Only Registered Users Can See Links] ama her seferinde başarısız olmuşlardır.
___1667'den 1670'e kadar Pernambuco'nun güneyi Palmarino'luların egemenliğinde kalmıştır. 1676'da Pernambuco'nun o dönemki generali olan Pedro de Almedia[Only Registered Users Can See Links] acımasızlığı ile ünlenen komutan[Only Registered Users Can See Links] Fernão Carrilho'yu Palmarino'yu yerlebir etmesi için görevlendirmiştir. 1667'de Palmarino'ya saldırılmış ve kuşatma sonucunda Gunga-Zumba'nın Amaro'da bulunduğu ortaya çıkmıştır. Komutan Fernão C. Gunga-Zumba'yı ele geçirebilme amacıyla Amaro'ya saldırmış[Only Registered Users Can See Links] ama ayağından ağır bir yara almasına rağmen Gunga-Zumba kaçmayı başarmıştır.
___1678'de Porto Calvo'ya geri dönen komutan[Only Registered Users Can See Links] büyük ölçüde asker kaybetmesine rağmen[Only Registered Users Can See Links] Portekiz halkı tarafından bir şampiyon gibi karşılanmıştır. Generalin elinde 200'den fazla Palmarino esiri bulunmasından dolayı[Only Registered Users Can See Links] Gunga-Zumba'yla bir antlaşmaya varmaya çalışmış ve savaşlardan yorgun düşen Gunga-Zumba antlaşmayı kabul etmiştir. Bunun ardından[Only Registered Users Can See Links] Gunga-Zumba yanına birçok Palmarino'luyu alarak Serinhaém'den 32 kilometre uzaklıkta bulunan Lucaû'daki bir rezerveye yerleşmiştir. Herkes Palmarino'luların yenildiğini düşünürken[Only Registered Users Can See Links] kısa bir süre sonra halk yeniden ayaklanmış ve yeni kral[Only Registered Users Can See Links] öncekilerden daha acımasız ve kararlı olan Zumbi başa geçmiştir.
___İlk quilombo'lar kurulmadan önce[Only Registered Users Can See Links] tutsak dönemlerinde geliştirilen Capoeira[Only Registered Users Can See Links] Gunga-Zumba'nın döneminde de kullanılmasına rağmen[Only Registered Users Can See Links] en yoğun Zumbi'nin döneminde kullanılmıştır. Zumbi'yi yok etmek için birçok girişimde bulunulmuş ve sonra Pernambuco'nun generali[Only Registered Users Can See Links] "yabani" lakabı takılmış Domingos Jorge Velho'yu Bandeirantes'in başına geçirerek[Only Registered Users Can See Links] Zumbi'yi ve Palmarino'luları yakalamak üzere görevlendirmiştir. Birçok kez savaşa girilmesine rağmen[Only Registered Users Can See Links] Velho her seferinde başarısız olmuş[Only Registered Users Can See Links] ama pes etmemiştir. Pernambuco'nun zengin tabakası[Only Registered Users Can See Links] Palmarino'lular yüzünden birçok köle kaybetmiş ve bunun sonucunda generale baskı yapmaya başlamışlardır. General[Only Registered Users Can See Links] bunun üzerine 1694 yılında Velho'ya[Only Registered Users Can See Links] Palmarino'ya karşı 9000 asker vermiştir. Bu savaş Palmarino tarihinde ikinci en büyük savaş olmuştur. Velho başarısız olmak üzereyken[Only Registered Users Can See Links] Macaco (Palmarino'da bir quilombo)'nun önüne altı tane top getirtmiş ve Palmarino'luları geri çekilmeye zorlamıştır. Bu sistemi bir raya oturtarak[Only Registered Users Can See Links] Velho tüm köyleri birer birer yıkmaya başlamıştır. Savaş bittikten sonra[Only Registered Users Can See Links] Palmarino'luların çok azı hayatta kalmıştır ve bunlardan birisi de Zumbi'dir.
___Kitaplarda anlatılana göre[Only Registered Users Can See Links] Zumbi çok yakın bir arkadaşı olan Antônio Soares'in ihbarı üzerine öldürülmüştür[Only Registered Users Can See Links] çünkü Soares Portekizlilerin tutsağı konumunda olduğundan[Only Registered Users Can See Links] işkencelere daha fazla dayanamayarak Zumbi'yi ele vermiştir.
___20 Kasım 1695'de Gongoro'da Zumbi Soares'le karşılaşmış ve sarıldıkları sırada[Only Registered Users Can See Links] Soares Zumbi'nin karnına bir hançer saplamıştır. Aniden meydana çıkan Portekiz askerlerinden kaçmaya çalışırken[Only Registered Users Can See Links] Zumbi bir kişiyi öldürmüş ve birçok kişiyi yaralamıştır.
___Zumbi'nin ölümü ile Palmarino direnişi sona ermiştir. Palmarino'nun tarihi Capoeira'nın da tarihi olmuştur[Only Registered Users Can See Links] çünkü siyah kölelerin ateşli silahlara karşı kullandıkları en büyük silahları Capoeira'ydı. Bundan dolayı[Only Registered Users Can See Links] 13 Mayıs 1888 Brezilya'daki "abalição" (köleliğin kalkması)'dan sonra isyancıların vazgeçilmez silahı Capoeira da yasaklanmıştır. Bu engellere rağmen[Only Registered Users Can See Links] siyah kültürün bir öğesi olan Capoeira hayatta kalmayı başarabilmiştir.


" Vücutları silahlarıydı.Dansları ise kamufle. Bu gizlilik aynı zamanda da onların hayat felsefesi ve kültürü oldu."
Uzatılan Zincirler
___Brezilya'da 1888'de köleliğin kalkması[Only Registered Users Can See Links] yani aboliçâo'dan sonra zenciler sosyal ve ekonomik hayat için büyük bir problem oldular. Bu beklenmeyen yüksek sayıdaki işçi gücü nereye yerleştirilebilirdi? Bunların tümünü kim ödeyecekti?
___Önceden olduğu gibi zencilerin çoğu alt seviyelerde yaşıyordu; işsiz evsiz ve geleceksiz. Tüm işler kabul edilmeliydi[Only Registered Users Can See Links] çünkü en azından bir süre de olsa hayatlarını garanti altına almalılardı. Yine de bu kadar zor koşullar altında yaşamak kötü sonuçlar doğruacaktı ve bu yüzden zencilerin çoğu birer suçlu oldu. Zencilerin vazgeçilmez silahı olan Capoeira[Only Registered Users Can See Links] bu dönemlerde bir suç aracı olarak kullanıldığından aynı zamanda bir suç unsuru olarak da görülüyordu. Capoeira'nın çalışılması kesinlikle yasaktı[Only Registered Users Can See Links] ama yine de kölelik dönemlerinde şeker pancarı üretim bölgelerinde yaptıkları gibi gizli gizli çalışmalar devam etti. Beyaz insanların gözlerinden uzak[Only Registered Users Can See Links] arka sokaklarda...
___Capoeira çalışırken veya yaparken yakalanan bir kişi 11 Ekim 1890'dan beri kanun kitaplarında yer alan 487 numaralı maddeye göre[Only Registered Users Can See Links] 2 ila 6 ay arası bir süreyi tamamlamak için Fernando de Noronha adasına'daki hapishaneye cezasını çekmek üzere gönderildi.
___Bu zor şartlara rağmen Capoeira çalışılmaya devam etti. Polisler bu spora iltimas göstermiyorlardı. Oysa ki sadece birkaç Capoeira'cı korkulan insanlardı (Burada Capoeira'cı denmesinin ve Capoeirista denmemesinin sebebi[Only Registered Users Can See Links] Capoeirista olmak için sadece Capoeira yapmanın yetmeyeceğidir). Polis ve Capoeira'cıların çatışmaları sürmekteydi ve her çatışmada iki taraftan da ölenler ve yaralananlar oluyordu. Capoeira'nın bu derece yasak olmasına rağmen[Only Registered Users Can See Links] gücü de yadsınamıyordu. Bu yüzden polis kuvvetleri Capoeira bilenler arasından seçiliyordu.
___19. yy. başlarında sarayın koruması olan Major Nunes Vidigal mükemmel bir Capoeira'cıydı ve görevlerini yerine getirirken halkın önünde Capoeira kullanmaktan çekinmiyordu. Bu yüzyılın 20'li yıllarında en çok dikkat çekense Bahia'daki polis şefi Pedro de Azevedo Gordilho'ydu. Capoeirista'lara[Only Registered Users Can See Links] condomblé'ye ve ofoxé'ye yaptıklarından dolayı ünü pek iyi sayılmazdı. Gordilho o dönemlerde Capoeirista'ların düşmanı olarak görülüyordu ve genelde onların şarkılarında ismi Pedrito olarak geçerdi.
___Tüm bunların genelinde aslında beyazların Capoeira ile araları iyiydi[Only Registered Users Can See Links] çünkü üst seviye insanların ve politikacıların korumaları Capoeira okullarında eğitim görmüştü. Bunun yanı sıra[Only Registered Users Can See Links] seçim günlerinde Capoeira önemli bir unsur olarak görülüyordu[Only Registered Users Can See Links] çünkü halkın çoğunluğunu zenciler oluşturuyordu. Söylenenlere rağmen seçim sonrasında herkes sözlerini unutuyordu ve hatırlamak da istemiyordu. Yıllar geçtikçe göz önüne çıkmamak şartıyla Capoeira okullarına[Only Registered Users Can See Links] yani "Academia"lara izin verildi. Tabii Capoeira'cılara da. Bunların arasında büyük bir ihtimalle dünyanın en ünlü mestre'si olan[Only Registered Users Can See Links] Mestre Bimba da bulunuyordu...

Yorgun Yürek
31 May 2009, 17:50
Capoeira Regional Tarihi
___Mestre Bimba'nın gerçek ismi Manoel dos Reis Machado'dur. 23 Kasım 1899'da Salvador - Bahia'da doğmuş ve 12 yaşında "Baiana de Navegaçâo" adlı firmanın kaptanı olan Afrikalı Bentinho sayesinde Capoeira ile tanışmıştır. Mestre Bimba:
___O zamanlar Capoeira'yı sadece işsizler[Only Registered Users Can See Links] hamallar ve suçlular yapıyordu. Capoeira yaparken yakalanan oyuncuları tehdit eden cezalardan biri şu şekildeydi: Ellerden biri bir ata[Only Registered Users Can See Links] diğer el ise başka bir ata bağlanır[Only Registered Users Can See Links] atlar serbest bırakılır ve koşturulurlardı. Sürüklenmeden dolayı ölenler çoktu.

___Mestre Bimba müzik çalgılarında da oldukça iyiydi ve mükemmel bir Berimbau ustasıydı. Capoeira Regional'ın Toque'lerini (ritmlerini) kendisi yarattı.
___Müzik dışında[Only Registered Users Can See Links] M. Bimba'nın Condomble inançlarına saygı duyduğu ve inandığı da bilinirdi.
___1930'lu yıllarda[Only Registered Users Can See Links] Gerûilo Vergas yönetime geçmişti ve halktan politikası için destek arıyordu. Bunun bir etkisi olarak[Only Registered Users Can See Links] polislerin ve güvenlik kuvvetlerinin kontrolü altında[Only Registered Users Can See Links] kapalı alanlarda Capoeira'nın çalışılmasına izin verildi. Bunu fırsat bilen M. Bimba[Only Registered Users Can See Links] ilk "Academia"yı açtı ve böylece bir çağ atlanıp[Only Registered Users Can See Links] kölelik ve bastırılmışlığın sonu gelmiş oldu.
___M. Bimba[Only Registered Users Can See Links] öğrencilerinin Capoeira Regional'ı daha iyi öğrenebilmeleri için "8 Sequéncia"yı oluşturdu ve bununla birlikte saldırılar ve kontrataklar[Only Registered Users Can See Links] bir düzen altında daha kolay öğretilebilmeye başlandı. Bunun yanında[Only Registered Users Can See Links] "Cintura Deprezada" ile hava hareketlerinin öğrenimini amaçlandı. Bu sistemde[Only Registered Users Can See Links] oyunculardan biri[Only Registered Users Can See Links] diğerini "Balâo" ile havaya yolluyordu ve diğer taraf her seferinde ayak üstü inmeye çalışırdı ve zamanla bunu öğrenirdi.
___1930-1937 yılları arasında[Only Registered Users Can See Links] M. Bimba'nın öğrencisi olan Cisnando Lima'nın yardımlarıyla[Only Registered Users Can See Links] Capoeira Regional boks ve jiu jitsu'dan teknikler aldı ve eğlence ve törelerden fedakarlık ederek[Only Registered Users Can See Links] dövüşü üst sınırlarına taşımaya çalıştı.
___M. Bimba'dan önce Capoeira'nın ders sisteminde öğretme kavramı bulunmuyordu. Öğrenmek isteyenler[Only Registered Users Can See Links] Jogo'yu ve çalışanları izler[Only Registered Users Can See Links] kendi başların çalışırlardı. Bazı zamanlarda da[Only Registered Users Can See Links] Mestre'ler veya tecrübeli ve bilgili oyuncular ufak tiyatrolar düzenleyerek öğrenmeyi kolaylaştırırlardı.
___Yıllar geçtikçe M. Bimba Capoeira alanında birçok başarı elde etti ve 1949'da öğrencileriyle Sâo Paulo'ya giderek[Only Registered Users Can See Links] diğer tarzdaki dövüşçülere karşı çeşitli turnuvalar hazırladı. 1955'te[Only Registered Users Can See Links] o dönemin başbakanı olan Gerûlio Vargas için bir gösteri düzenlendi ve gösterinin sonunda başbakan[Only Registered Users Can See Links] M. Bimba'ya sarılarak: "Capoeira bizim tek gerçek milli sporumuzdur" dedi.
___Brezilya'yı baştan sona gezmiş olan M. Bimba[Only Registered Users Can See Links] 70'li yılların başında kırgın bir şekilde Salvador'dan Guyana'ya geçti.
___"Bir daha asla geri dönmeyeceğim[Only Registered Users Can See Links] çünkü üst tabakadaki insanlar beni hiç bir zaman ciddiye almadılar; Guyana'da beni hiçbir şey memnun etmiyorsa[Only Registered Users Can See Links] ben de onun mezarının tadını çıkarırım" demiş ve bir yıl sonra[Only Registered Users Can See Links] 1974 yılında Guyana'da 74 yaşında hayata gözlerini yumdu. Bazı sadık öğrencileri[Only Registered Users Can See Links] bedenini Bahia'ya geri götürdüler.
DUNYA'DA CAPOEIRA
___Capoeiro[Only Registered Users Can See Links] Brezilya'da yaşayan Afrikalılara ait bir halk dansı[Only Registered Users Can See Links] spor ve sanat. Afrikalılar bu sanatı Afrika'dan mı getirdiler[Only Registered Users Can See Links] baslangıcı nerededir[Only Registered Users Can See Links] ilk capoeiristler kimlerdi? Kimse bunların cevabını tam bilmiyor. Capoeira'yı hiç bir Afrika etkisi olmayan bir Brezilya halk sanatı olarak düşünmek kuskusuz yanlış olur. Ancak Capoeira'nın Afrika'dan bu haliyle geldiğini iddia etmek de yanlış olacaktır.. Herseyden önce[Only Registered Users Can See Links] Portekiz[Only Registered Users Can See Links] Amerika ve Karaib adaları gibi tarihinde kölelik sistemi bulunan bir çok ülkede caz[Only Registered Users Can See Links] blues veya limbo dansı gibi zencilerle ilgili ortak kültürel ögelerin görülmesine rağmen[Only Registered Users Can See Links] Brezilya dışındaki hiç bir ülkede Capoeira'ya rastlanmıyor.
___Afrika[Only Registered Users Can See Links] Avrupa ve Yerli kültürleri[Only Registered Users Can See Links] kendine özgün[Only Registered Users Can See Links] çelişkili ve karmaşık bir tarihe sahip Brezilya'da birbirlerini oldukça etkilemişler. Diğer yandan[Only Registered Users Can See Links] ülkenin çesitli bölge ve sosyal seviyelerinden herbiri kendi kültür özelliklerini bir dereceye kadar korumuş. 1888 yılında köleliğin kaldırılmasına kadar[Only Registered Users Can See Links] yaklaşık dört milyon Afrikalı Brezilya'ya getirilmis. Bu insanlar Avrupa kültür ögeleri karşısında sindirilmeye zorlanırken[Only Registered Users Can See Links] aynı zamanda onların olağanüstü etno-kültürel direnişleri de Brezilya kültürünü büyük ölçüde etkilemiş. Köleliğin rastlandığı tüm Amerika bölgeleri içinde sadece Brezilya'da Afro-Amerikan bir halk oluşmuş.
___Bira Almeida bu gün Capoeira öğreten[Only Registered Users Can See Links] mestre derecesinde bir sanatçı. Bu dereceye yükselebilmek için yaklaşık 25 yıl kadar ugraş vermek gerekiyor. Kendisi Dünya Capoeira Dernegi'nin kurulmasinda öncülük etmis[Only Registered Users Can See Links] bu konuda kitaplar yazmış[Only Registered Users Can See Links] kaset ve plak doldurmuş[Only Registered Users Can See Links] film müzikleri yapmış[Only Registered Users Can See Links] bir çok gösteride yer almış. San Fransisco'da açtıkları okullarında Capoeira öğretiyorlar; çesitli yerlerde düzenlenen seminerler ve gösterler aracılığıyla Capoeira'yı tüm dünyaya tanıtmaya çalışıyorlar. 1993 yılında onunla uçakta tesadüfen tanıştığımda[Only Registered Users Can See Links] Almanya'da yapılacak 9. Capoeira Yaz Toplantı'sına katılmak üzere San Fransisco'dan Paris'e gidiyordu.
___Bira Almeida[Only Registered Users Can See Links] Capoeira ögretirken com-pe adını verdiği bir yöntem uyguluyormuş. Com-pe sözlük olarak "ayak ile" anlamını taşıyor. Sembolik olaraksa[Only Registered Users Can See Links] bir kişinin daha fazla fiziksel güç ve sağlık[Only Registered Users Can See Links] ruhsal denge[Only Registered Users Can See Links] açık zihin ve bilge bir ruh için Capoeira aracılığı ile bilinçli bir şekilde aldığı yolu temsil ediyor.
___Capoeira'nın baslangıcı[Only Registered Users Can See Links] Brezilya'daki kölelik döneminin ilk 200 yılına rastlıyor. Yüzyıllar önce Atlantik'in öte yanındaki Angola'dan zenci köleler aracılığıyla Brezilya'ya getirilmiş. Şimdi Brezilya'nın kuzeyindeki zenci liman sehirlerinde yaygın olarak yapılan Capoeira baslangıçta ölümcül bir gösteriymiş. Bu yıllara ait dökümanlar ilk cumhuriyet hükümeti tarafindan yakılmış. 15 Aralık[Only Registered Users Can See Links] 1890 tarihinde[Only Registered Users Can See Links] o zamanın Maliye Bakanı Ruy Barbosa[Only Registered Users Can See Links] ülke tarihinden kölelik izlerini silmek niyetiyle bu kararı imzalamış. Pek çoklarına göre bu kararın altında[Only Registered Users Can See Links] köle sahiplerinin[Only Registered Users Can See Links] kölelerin serbest brakılmasıyla ilgili tazminatları ödememesi için yapılmış ekonomik bir manevra yatıyor. Capoeira ile ilgili kayıtlara ilk defa bundan sonra geleni dönemde rastlanıyor.. Ancak bu dönemde Capoeira bir "sosyal hastalık" olarak kabul edilmiş ve Brezilya Ceza Yasası ile resmen yasaklanmış.
___Brezilya'daki Afrika inançlarına göre[Only Registered Users Can See Links] evrendeki tüm şeyleri hareket ettiren sihirli bir güç[Only Registered Users Can See Links] Ache[Only Registered Users Can See Links] bulunuyor. Doğanın her noktasında var olan bu güç özel ayinlerle aktarılabiliyor. Capoeiranın din ile doğrudan bir bağlantısı bulunmamasına ragmen[Only Registered Users Can See Links] capoeiristlerin bu ya da başka bir şekilde Afro-Brezilya ayinleriyle bir ilişkileri bulunuyor. Capoeira da dolayısı ile Ache köklerle olan bir bağlantı ve her bir capoeirist tarafindan geliştirilmesi gereken özel enerji anlamını taşıyor.
___Baslangıçtan mestre olmaya giden yolda[Only Registered Users Can See Links] öğrencilerin "karanlıkta oynamak"[Only Registered Users Can See Links] "suda oynamak" ve "ışıkta oynamak" olarak tanımlanan fiziksel evrelerden geçerek yeterince uzun bir mesafe katetmeleri gerekiyor. Zihin ve bedenlerini gerilim ve tekniklerden arındırmaları ve anlık hareketlere bir kapı açmaları[Only Registered Users Can See Links] Capoeira oynamayı tüm kalpleriyle öğrenmeleri gerekiyor. Contra mestre[Only Registered Users Can See Links] yani yardımcı usta[Only Registered Users Can See Links] adı verilen bu aşamadan sonra capoeiristlerin ayakları yorulacak[Only Registered Users Can See Links] acıyacak[Only Registered Users Can See Links] fakat onların ruhları "kristal küre ile oynamak" üzere onlara yardım edecek. Onlar hareketlerin zamanlaması ve etkinliği üzerinde uzmanlaşacak ve kendilerini hayatın ritmine uyum göstermek üzere ayarlayabilecekler. Eğer fiziksel uç noktaların kesin sınırlarını keşfetmek üzere bu sanat üzerinde çalışmaya devam ederlerse[Only Registered Users Can See Links] ve eğer yeni baslayanların karalıktaki yeni oyunlarına cevap vermek üzere onların davetlerini kabul etme cesaretleri varsa ve böyle alçak gönüllü olabilirlerse[Only Registered Users Can See Links] o zaman belki onların bir mestre olmak için orixas tanrıları tarafindan bahşedilen "zihinde oynamak" mertebesine erişme şansları olabilir.

Yorgun Yürek
31 May 2009, 17:51
Ülkemiz' de bulunan Capoeira [Only Registered Users Can See Links]


Grupo Topazio; Merkezi Ankara' dır. Ankara' da 4 okulda eğitim vermektedir. Grubun yeni çalışmaları neticesinde İstanbul' da bir çok okulu bulunmaktadır.

[Only Registered Users Can See Links]


AXE Capoeira Türkiye ;Merkezi Ankara' dır. Ankara'da yaklaşık 7 okulda eğitim vermektedir. Gruba bağlı olarak Antalya[Only Registered Users Can See Links] Elazığ[Only Registered Users Can See Links] İzmir[Only Registered Users Can See Links] İstanbul[Only Registered Users Can See Links] Konya[Only Registered Users Can See Links] Mersin ve değişik illerde temsilcilikleri bulunmaktadır.
[Only Registered Users Can See Links]


Oficina Capoeira ; Muhteşem bir Batizado' nun ardından [Only Registered Users Can See Links] Sinan Yüksel ve Hızır Kul Oficina Capoeira Türkiye Temsilciliğini aldılar. Hızır Kul Samsun'da ders vermeye devam ederken[Only Registered Users Can See Links] Sinan Yükselde İstanbul' da ders vermektedir.
[Only Registered Users Can See Links]


Brasil Capoeira ; Merkezi İstanbul da' dır. Daha Önce Acro Capoeira olarak bilinen grubun İstanbul' da iki okulu bulunmaktadır.
[Only Registered Users Can See Links]


Grupo Mar De Itapua ; Merkezi Konya' da bulunan okulun temsilcisi Sevhan Osmadır.
[Only Registered Users Can See Links]


Acedamia De Capoeira; Merkezi İstanbul' da bulunan grup İtalyan' bir hocaya bağlı olup sadece Angola eğitimi vermektedirler.
[Only Registered Users Can See Links]

Klüp Atlantis; Merkezi Bursadır. Grup kurucusu ve eğitmeni Faruk Ayık' tır. Ancak Faruk ayık özel sebeplerden dolayı Capoeira ve eğitmenliği bırakmış [Only Registered Users Can See Links] klübü öğrencileri devir alarak[Only Registered Users Can See Links] Axe Capoeira ya bağlanmışlardır.
[Only Registered Users Can See Links]


Ado Capoeira Türkiye ; daha sonra adını değiştirerek paranue Capoeira olmuştur. Bünyesinde oficina[Only Registered Users Can See Links] mar de itapua ve ado gibi okulların temsilciliklerini bulundurmaktadır..
ENSTRÜMANLAR




Capoeira geleneksel olarak canlı müzik eşliğinde yapılan bir spor olduğu için kendine öz yerel enstrümanları vardır. Capoeira' ın ana müzik aleti "berimbau" dur. Panderio [Only Registered Users Can See Links] atabaque ve agogo sonradan ilave olmuştur. Profesyonel bir ekipte 3 berimbau 2 panderio 1 atabaque ve bir agogo bulunur.
Berimbau
[Only Registered Users Can See Links]
Berimbau veya Birimbau da denir.
Berimbau'nun Capoeira'da ilk defa ne zaman kullanıldığı maalesef bilinmemektedir[Only Registered Users Can See Links] çünkü Capoeira'nın tarihinde daha önce de dediğimiz gibi 1888 yılının öncesin ile ilgili tüm dökümanlar yok edilmiştir.
16. yüzyılda Berimbau veya Birimbau şeklinde adlandırılan enstrüman[Only Registered Users Can See Links] Portekiz oluşumu bir ağız davulu veya Afrika kökeni taşıyan bir ağız okuydu (berimbau de boca). Zamanla değişerek[Only Registered Users Can See Links] bugün kullandığımız ve tanıdığımız "berimbau de barriga" yani[Only Registered Users Can See Links] Göbek-berimbau halini aldı.
Tüm Capoeirista'lar bir berimbau'ya sahiptir. Mestre'lere göre[Only Registered Users Can See Links] tüm Capoeirista'lar berimbau'larına iyi bakmalılar[Only Registered Users Can See Links] onunla ilgilenmeliler[Only Registered Users Can See Links] onları nasıl gereceklerini bilmeliler ve özellikle de onlara kişisiel bir özellik katmalıdır.
grupları

Yorgun Yürek
31 May 2009, 17:52
Panderio
[Only Registered Users Can See Links]
Eski Hint kültürünün bir ürünü olan ve İber Yarımadası'nda görülen Pandeiro[Only Registered Users Can See Links] düğünler[Only Registered Users Can See Links] evlilikler ve diğer dini törenlerde kullanılıyordu. Aynı Atabaque gibi[Only Registered Users Can See Links] Pandeiro da Brezilya'da yaşayan Portekizliler tarafından kullanılmaya başlandı ve kısa sürede Capoeira'nın bir parçası oldu.
Geleneksel yapıya sahip olan Pandeiro'lar[Only Registered Users Can See Links] eski zamanlarda yılan derisinden bile yapılırken[Only Registered Users Can See Links] genelde keçi derisini kullanır. Bu derinin çember gövdeye gerilmesiyle meydana gelen Pandeiro[Only Registered Users Can See Links] bilinen tef çalgısından farklı olarak[Only Registered Users Can See Links] teften daha geniştir.
Atabaque
[Only Registered Users Can See Links]
Afrika ve Brezilya'da yayılmasından önce[Only Registered Users Can See Links] Atabaque aslında doğunun eski bir enstrümanıydı. İran ve Arap dünyasında ortaya çıkan Atabaque[Only Registered Users Can See Links] kısa süre sonra Afrika'da da yayıldı. Brezilya'ya[Only Registered Users Can See Links] Portekiz halkının kutlamaları ve dini geçit törenlerinde kullanılması amacıyla gelen Atabaque'nin bir diğer ülkeye giriş nedeni de[Only Registered Users Can See Links] göç eden doğu halkının geleneklerini peşlerinden getirmeleridir.
Değişik zamanlarda ülkeye giriş yapan bu enstrüman[Only Registered Users Can See Links] bu zaman farklarının etkisiyle de farklı çeşitler kazanmış ve farklı bölgelere özgü bir anlam kazanmıştır. Capoeira'nın müzik yapısına tam anlamıyla uyan Atabaque'nin[Only Registered Users Can See Links] Capoeira'nın vazgeçilmez enstrümanlarından birisi olması da uzun sürmemiştir.
Atabaque[Only Registered Users Can See Links] basit bir tanımla[Only Registered Users Can See Links] Capoeira roda'larında kullanılan geniş davullardır. Orijinalinde[Only Registered Users Can See Links] inek derisinin metal halkalar[Only Registered Users Can See Links] ip ve ahşap takozlarla gövdeye bağlanmasıyla meydana gelir.
Vuruş sistemi olarak Pandeiro ile neredeyse aynı sisteme sahiptir - üçüncü vuruşta vurgu olan dört vuruşlu bir sistem. Tipik olarak[Only Registered Users Can See Links] sağ[Only Registered Users Can See Links] sol[Only Registered Users Can See Links] SAĞ[Only Registered Users Can See Links] sağ düzenindeki el vuruş şemasını kullanır ve ellerin davul üzerinde kalmasından kaçınılmalıdır. Roda'larda genelde aynı ritmi kullanan Atabaque'nin maculelê ve miudinho için özel ritimleri vardır.
Atabaque[Only Registered Users Can See Links] yüksekliklere göre değişik isimler kazanır. En uzun atabaque'ye "rum"[Only Registered Users Can See Links] aynı genişlikte[Only Registered Users Can See Links] ama daha kısa olanına "rum-pi" ve en kısa olanına "le" ismi verilmiştir.
Agogo
[Only Registered Users Can See Links]
Gege-Nagô mezhebinde "çan" anlamına gelen agogô[Only Registered Users Can See Links] Brezilya'ya Afrikalılar tarafından getirilmiştir. Dini törenlerde ve kutlamalarda kullanılan agogô[Only Registered Users Can See Links] Afro-Brezilyalılar tarafından yavaş yavaş Capoeira'ya da dahil edildi ve Capoeira'nın vazgeçilmez bir parçası oldu.
Geleneksel olarak[Only Registered Users Can See Links] atık olarak değerlendirilen metal parçalarından - teneke kutular veya makina parçalarından oluşturulan agogô[Only Registered Users Can See Links] günümüzde gerçek bir müzik enstrümanı olarak değerlendirilmekte ve birçok müzik dükkanında da görülebilmektedir. İki veya üç adet çanın tek bir kola bağlanmasıyla oluşan agogô[Only Registered Users Can See Links] ufak bir sopanın yardımıyla çalınmaktadır.

Reco Reco
[Only Registered Users Can See Links]
Neredeyse Agogô kadar yeni bir Capoeira eklentisi olan Reco-Reco[Only Registered Users Can See Links] bambu veya şeker kamışının kesilerek oluşturulan bir bölümüyle yapılır. Bir ağaç parçasının düzgünce kesilerek şekillendirmesiyle de oluşturulabilir. Reco-Reco'nun yüzeyi pürüzlüdür ve bu yüzeye sürtülen metal veya ahşap çubuk sayesinde keskin ama kesik bir ses elde edilir. Genelde sokak roda'larında[Only Registered Users Can See Links] çitlere veya plastik şişelere sürtülerek çıkarılan Reco-Reco müziği[Only Registered Users Can See Links] Reco-Reco'nun gelişmiş müzik dükkanlarında satılmasıyla da herkesin ulaşabileceği bir biçime bürünmüştür. Reco-Reco[Only Registered Users Can See Links] roda'larda pek görülmeyen[Only Registered Users Can See Links] ama görüldüğünde de yabancı karşılanmayan bir müzik enstrümanıdır
Caxixi
[Only Registered Users Can See Links]
Caxixi bir bakıma berimbaunun bir parçasıdır. Sağ veya sol elin ortadaki iki parmağına takılan çalgı ileri geri sallanarak çıkardığı sesle berimbauya eşlik eder. Basit malzemeyle örülen çalgının alt kısmına sesi daha iyi çıkarması için su kabağı parçası konulur. İçersinde ince boncuk yada fasülye mısır konulur. Çeşitli boy ve biçimlerde olabilirler. orkestrada tek başına da kullanılabilirler.