#211
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
2121 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Kendisine buhur degen kadin sakin bizimle yatsi namazina katilmasin.
Muslim, Salat 143, (444); Ebu Davud, Tereccul 7, (4175); Nesai, Zinet 87, (8, 154). ZINETLE ILGILI CESITLI MESELELER 2122 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Fitrat bestir: Sunnet olmak, etek trasi olmak, biyigi kesmek, tirnaklari kesmek, koltuk altini yolmak." Buhari, Libas 63, 64, Isti'zan 51; Muslim, taharet 39, (257); Muvatta, Sifatu'n Nebiyy 3, (2, 921); Tirmizi, Edeb 14, (2757), Ebu Davud Tereccul 16, (4198); Nesai, Taharet 10,11, (1,14,15). 2123 - Hz. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "On sey fitrattandir: Biyigin kesilmesi, sakalin uzatilmasi, misvak, istinsak (burna su cekmek), mazmaza (agza su cekmek), tirnaklari kesmek, parmak mafsallarini yikama, koltuk altini yolmak, etek trasi olmak, intikasu'l-ma yani istinca yapmak." Muslim, 56 (261); Ebu Davud, Taharet 29, (53); Tirmizi, Edeb 14, (2758); Nesai, Zinet 1, (8,126,127). 2124 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam), bize biyigin makaslanip, tirnagin kesilmesini, koltuk altinin yolunup, etegin tras edilmesini kirk gun asmayacak sekilde vakitledi." Muslim, Taharet 51, (258); Ebu Davud, Tereccul 16, (4200); Tirmizi, Edeb 15, (2759); Nesai, Taharet 13, 14, (1, 15, 16). 2125 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Ibrahim (aleyhisselam) Kaddum nam -bazisi da seddesiz olarak Kadum demistir- mevkide seksen yasinda oldugu halde sunnet oldu." Buhari, Isti'zan, 51, Enbiya 8; Muslim, Fedail 151, (2370). 2126 - Yahya Ibnu Said'in anlattigina gore, Said Ibnu'l Museyyeb (rahimehullah)'ten sunu isitmistir: "Hz. Ibrahim (aleyhisselam), misafir agirlayan ilk kimse idi. Keza o ilk sunnet olan kimseydi, biyigini kesenlerin ilki, sacinda aklik gorenlerin ilki de o idi. Ak saclari gorunce: "Ya Rabbi bu nedir?" diye sormus; Rabbi de: "Bu vakardir ey Ibrahim!" demis. O da: "Rabbim! Oyleyse vakarimi artir!" diyerek duada bulunmustur." Rezin sunu ilave etmistir. "Bu sirada Hz. Ibrahim 120 yasindaydi. Bundan sonra 80 yil daha yasadi." Muvatta, Sifatu'n-Nebi 4, (2, 922). 2127 - Ibnu Cubeyr (rahimehullah) anlatiyor: "Hz. Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma)'a: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in ruhu kabzedildigi vakit sen ne kadardin?" diye sorulmustu su cevabi verdi: "O gun ben sunnetliydim... Ve, erkekleri idrak edinceye kadar sunnet etmezlerdi." Buhari, Isti'zan 51. 2128 - Ummu Atiyye (radiyallahu anha) anlatiyor: "Bir kadin Medine'de kizlari sunnet ederdi. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) (kadini cagirtarak) kendisine: "Derin kesme. Zira derin kesmemen kadin icin daha cok haz vesilesidir, koca icin de daha makbuldur" diye talimat verdi." Ebu Davud, Edeb 179, (5271). Rezin'in rivayetinde Resulullah soyle buyurur: "Kizlari sunnet ederken ustten kes, derin kesme, bu sekilde kesilmesi yuze daha cok parlaklik, kocaya daha cok haz verir." 2129 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) soyle buyurdular: "Igreti sac takana da, taktirana da, bedene dovme yapana da, yaptirana da AIIah lanet etsin!" Buhari, Libas 86, Tibb 36; Muslim, Libas 119, (2124); Nesai, Zinet 25, (8,148). 2130 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) dedi ki: "Igreti sac takan, taktiran; kaslari incelten, kaslarini incelttiren, dovme yapan ve dovme yaptiran lanetlenmistir." Ebu Davud, Tereccul 5, (4170). |
#212
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
2131 - Ebu'l-Husayn el-Heysem Ibnu Sefi anlatiyor: "Ben ve kunyesi Ebu Amir olan Meafirli bir arkadasim Iliya (da denen Kudus)'da namaz kilmak uzere beraberce yola ciktik. Onlara kissa anlatan buyukleri, Ezd kabilesine mensup Ebu Reyhane kunyesini tasiyan bir Sahabi idi.
Ebu'l-Husayn der ki: "Arkadasim benden once mescide vardi. Sonra da ben geldim ve yanina oturdum. Bana: "Ebu Reyhane'nin anlattigina yetistin mi?" dedi. "Hayir!" diye cevap verince: "Ben onun anlattigini dinledim, diyordu ki: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) on seyi yasakladi: Disleri torpuleyip inceltmek, dovme yapmak, (erkeklerin sac ve sakallarindaki aklari, kadinlarin yuzlerindeki tuyleri) yolmasi, kadinin kadinla, erkegin erkekle ayni ortu altinda arada bir mania olmadan yatmasi, erkegin Acemler gibi elbisesinin alt kismina ipek serit ilave etmesi, yine Acemler gibi omuzlarina alem olarak (dort parmak genisliginden fazla) ipek koymasi, yagmacilik yapmasi; saltanat sahibi olmayanin (Acemlerin ziyyi (susu) durumunda olan) kaplan (derisinin) uzerine oturmasi ve yuzuk takmasi." Ebu Davud, Libas 11, (4049); Nesai, Zinet 20, (8, 143); Ibnu Mace, Libas 47, (3655). 2132 - Ibnu Mes'ud (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) on seyi sevmezdi: Sari yani haluk, yaslilikla ortaya cikan aklarin rengini degistirme, izarin (kibirle) yerde surunmesi, altin yuzuk takmak, teberruc (kadinlarin zinetlerini yersiz olarak gostermesi), zar atmak, Muavvizeteyn'den baska bir sey okuyarak rukye yapmak, akdu't-temaim (muska baglamak), suyu (meniyi) mahallinden baska yere atmak, cocugu ifsad etmek. Resulullah, bunlari) haram kilmaksizin mekruh sayardi." Ebu Davud, 3, (4222); Nesai, Zinet 17, (8,141). 2133 - Hz. AIi (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam), bana altin yuzuk takmayi, kissi elbise giymeyi, ruku ve secdede Kur'an okumayi, sariya boyanmis elbise giymeyi yasakladi." Muslim, Libas 31, (2078); Muvatta, 28, (1, 80); Ebu Davud, Libas 11, (4044, 4045, 4046, 4050), Hatim 4, (4225); Tirmizi, Salat 195, (264); Nesai, 97, (2,188), Zinet 43, 44, 45, 96, 122, (8,165,169, 203, 219). Tirmizi ve Nesai'nin rivayetlerinde su ziyade var: "...kizil meysereyi ve el-ciayi da yasakladi." Cia, Misir'da arpadan veya bugdaydan yapilan bir saraptir." Ebu Davud'un rivayetinde Hz. Ali: "Bunlari size de yasakladi demiyorum" der. 2134 - Hz. Bera (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah bize yedi seyi yasakladi: Altin yuzukler altin ve gumus kaplar, ipekli eyer yaygilari, ipekli kissi kumaslar, istibrak denen kalin ipekli kumaslar, ibrisim kumaslar ve ipek kumaslar." Buhari, Isti'zan 8, Cenaiz 2, Mezalim 5, Nikah 71, Esribe 28, Marza 4, Libas 28, 36, 45, Edeb 124, Eyman 9; Muslim 3, (2066); Tirmizi, Edeb 45, (2810); Nesai, Zinet 92, (8, 201). 2135 - Imran Ibnu Husayn (radiyallahu anhuma) anlatiyor:"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Erguvanin uzerine oturmam, sariya boyanmis olan elbiseyi, ipekten kenar cekilmis elbiseyi giymem." Ravi Husayn burada rivayeti keserek gomleginin cebine isaret etti (ve anlatmaya devam ederek) Resulullah'in geri kalan sozlerini tamamladi: "Haberiniz olsun erkegin tibi (surunme maddesi) kokuludur, rengi yoktur; kadinlarin tibi renklidir, kokusu yoktur." Ravilerden biri demistir ki: "Bu yasak kadinin disari cikma durumuyla ilgilidir. (Evinde) kocanin yaninda oldugu takdirde istedigi kokuyu surunur." Ebu Davud, Libas 11, (4048). 2136 - Ebu Eyyrub (radiyallahu anh) hazretleri anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Kina yakma, koku surunme, misvak kullanma ve evlenme butun peygamberlerin tabi olageldikleri sunnetlerdendir." Tirmizi, Nikah 1, (1080). 2137 - Hz. Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) bir adam gordu, saclari darmadaginikti. "Bu adam saclarini duzeltip tertibe sokacak bir seyi bulamadi mi?" diye memnuniyetsizlik izhar etti. Derken, o sirada bir diger adam gordu, bunun da ustu basi kirliydi. Bunun hakkinda da: "Su adam elbisesini yikayacak bir sey bulamiyor mu?" diye soylendi." Ebu Davud, Libas 17, (4062). 2138 - Rafi' Ibnu Hadic (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam), bineklerimizin uzerinde bazi torbalar gordu, torbalarda kirmizi yun hatlari vardi. "Bu kizilligin size galebe caldigini goruyorum" dedi. Resulullah'in bu sozu uzerine yerlerimizden firlayip kalktik, oyle ki develerimizden bir kismi (telasimizdan) urktu. Keseleri aldik, onlardaki kizil yunleri sokup attik." Ebu Davud, Libas 20, (4070). 2139 - Abbad Ibnu Temim anlatiyor: "Ebu Besir el-Ensari (radiyallahu anh) kendisine bildirmistir ki, Ebu Besir bir seferde Resullullah (aleyhissalatu vesselam) ile beraberdi. Efendimiz, o sirada tellalina emrederek su hususu ilan ettirdi: "Hicbir devenin boynunda kiristen mamul bir gerdanlik veya (herhangi) bir gerdanlik kalmasin, mutlaka kesilsin!" Malik: "Zannederim bu yasak, nazar degmesine (karsi develerin boynuna asilan seyler) icin verilmis olmali demistir." Buhari, Cihad 139; Muslim, Libas 105, (2115); Muvatta, Sifatu'n-Nebi 39, (2, 937); Ebu Davud, Cihad 49, (5552). NAKISLAR, SURETLER VE ORTULER HAKKINDA RESSAMLARIN ZEMMI, RESIM VE ORTULERIN KERAHETI 2140 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Su resimleri yapanlar var ya, -bir rivayette: "Su resimlerin sahipleri var ya! Kiyamet gunu azab olunacaklar. Onlara: "Su yaptiklarinizi diriltin" denir." Buhari, Libas 89, Tevhid 56, Muslim, Libas 103, (2018); Nesai, Zinet 114:, (8, 215). |
#213
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
2141 - Hz. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) bir seferden donmustu. (O yokken) ben, yuklugun onune, uzerinde resimler bulunan bir bez cekmistim. Resulullah perdeyi gorunce, cekip atti, (ofkeden) yuzu de renklenmisti. "Ey Aise! buyurdular, bil ki, Kiyamet gunu insanlarin en cok azab gorecek olani Allah'in yarattiklarini taklid edenlerdir."
Hz. Aise rivayetine devamla dedi ki: "Biz o bezi kestik bir veya iki minder yaptik." Buhari, Libas 91, 95; Muslim, Libas 87, (2105); Muvatta, Isti'zan 8, (2, 966, 967); Nesai, Zinet 112, 113, (8, 213); Ibnu Mace, Libas 45, (3653). 2142 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma)'in anlattigina gore: "Kendisine bir adam gelip: "Ben ressamim, su resimleri yaptim. Bana bu hususta fetva ver!" dedi. Ibnu Abbas adama: "Bana yaklas!" emretti, adam yaklasinca: "Bana daha da yaklas!" dedi. Adam yaklasti. Ibnu Abbas elini basinin uzerine koydu ve: "Ben Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i dinledim. Soyle diyordu: "Butun tasvirciler atestedir. Allah ressamin yaptigi her bir resim icin bir nefis koyar ve bu ona cehennemde azab verir." Ibnu Abbas devamla adama dedi ki: "Illa da resim yapacaksan agac yap, cani olmayısan seyin resmini yap." Buhari, Buyu 104; Muslim, Libas 99, (2110); Nesai, Zinet 112, (8, 212, 214). 2143 - Yine Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatuvesselam) buyurdular ki: "kim resim yaparsa, Allah onu Kiyamet gunu, yaptigi resim sebebiyle, onlara ruh ufleyinceye kadar azab eder. Hicbir zaman da ruh ufleyici degildir." Buhari, Ta'bir 45, Tirmizi, Libas 19, (1751); Nesai, Zinet 114, (8, 215). SURET VE PERDELERLE ILGILI KERAHET 2144 - Ebu Talha el-Ensari (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Melekler, icerisinde kopek ve timsaller bulunan eve girmezler. Buhari, Libas 92, 88, Bedu'l-Halk 6, 14, Megazi 11; Muslim, Libas 102, (2606); Ebu Davud, Libas 48, (4155); Tirmizi, Edeb 44, (2805); Nesai, Zinet 112, (8, 212, 213); Ibnu Mace, Libas 44, (3649). 2145 - Sefine (radiyallahu anh) anlatiyor: "Hz. Ali (radiyallahu anh), Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i hazirladigi bir yemege davet etti. Efendimiz gelip, iceri girmek uzere elini kapinin kirisleri uzerine koyunca, evin bir kosesine gerilmis bir kiram gormustu ki hemen geri dondu. (Resulullah'a geri donusunun) sebebi sorulunca: "Bir peygambere tezyin edilip suslenmis bir eve girmek uygun olmaz" cevabini verdi." Ebu Davud, Et'ime 8, (3755); Ibnu Mace, Et'ime 56, (3360). 2146 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Bana Cibril (aleyhisselam) geldi ve: "Dun sana gelmistim (ama yanina girmedim)." Girmeyisimin sebebi de uzerinde timsaller bulunan perde bezi idi. Orada bir de kopek vardi, kapinin uzerinde de insan resimleri bulunuyordu. Timsallerin baslarinin koparilmasini emret ki agac sekline donsun. Ortuden ayak altina atilacak iki minder yapilmasini, kopegin de disari cikarilmasini soyle!" Bu soylenenler yapildi." Muslim, Libas 102 (2112); Ebu Davud, Libas 48, (4158); Tirmizi, Edeb 44, (2807); Nesai, Zinet 113, (8, 216). Bu rivayet Ebu Davud ve Tirmizi'nin metnine mutabiktir. 2147 - Hz Ali (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular k‹: "Icerisinde resim, cunub ve kopek bulunan eve (rahmet) melekleri girmez." Ebu Davud, Taharet 90, (227); Libas 48, (4152); Nesai, Taharet 168, (1,141), Sayd 11, (7,185). 2148 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) (Mekke'nin Fethi gunu), Beytullah'ta tasvirler gorunce, iceri girmedi. Once onlarin imhasini emretti ve imha edildiler. Iceride Hz. Ibrahim ve Hz. Ismail (aleyhimesselam)'in ellerinde kumar oklari bulunur vaziyetteki suretlerini gormustu. Soyle buyurdu: "Allah canlarini alsin. Vallahi onlar asla oklarla kismet aramadilar." Buhari, Enbiya 8, Hacc 54, Megazi 48. SEHAVET VE KEREM 2149 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Sehavet sahibi Allah'a yakindir, insanlara yakindir, cennete yakindir, cehennemden uzaktir. Cimri ise AIlahtan uzaktir, insanlardan uzaktir, cennetten uzaktir, cehenneme yakindir. Cahil sehavet sahibini AIIah, cimri ibadet duskununden daha cok sever." Tirmizi, Birr 40, (1962). 2150 - Yine Ebu Hureyre hazretleri (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) bir hadis-i kudside, Allah Teala hazretlerinin soyle soyledigini haber verdi: "Sen infak et, ben de sana infak edeyim." Efendimiz devamla dedi ki: "Allah'in eli (yedullah) doludur. Gece ve gunduz (boyu yapilan) arkasi kesilmez infaklar onu azaltmaz. Arz ve semavatin yaratilasindan beri Allah'in infak ettiklerini dusunun! Bunlar, O'nun elindekinden hicbir sey eksiltmemistir. O'nun Ars'i suyun uzerindeydi. Elinde mizan da var, alcaltir, yukseltir." Buhari, Tevhid 22, 35, Tefsir, Hud 2, Nafakat 1; Muslim, Zekat 37, (993); Tirmizi, Tefsir, (3048). |
#214
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
2151 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) yarin icin hicbir sey biriktirmezdi."
Tirmizi, Zuhd 38, (2363). 2152 - Cubeyr Ibnu Mut'im (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Huneyn donusu yol alirken bedeviler israrla (ganimetin taksimini) taleb ediyorlardi. Oyle ki bir ara, Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i bir semure agacina dogru sikistirdilar ve ridasini kaptilar. Bunun uzerine durup sunu soyledi: "Ridami verin, su taslar sayisinca koyun olsa, ben yine de onu aranizda taksim ederdim. Ve sonra gorurdunuz ki, ben ne cimriyim, ne yalanciyim, ne de korkagim." Buhari, Cihad 24, Humus 19. 2153 - Ukbe Ibnu'l-Haris (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) bize ikindi namazi kildirmis idi. (Selam verince) acele ile cemaati yarip evine girdi. Halk onun bu telasesinde hayrete dusmustu. Ancak geri donmesi gecikmedi. Gelince, (halkin merakini yuzlerinden anlayan Hz. Peygamber su aciklamayısi yapti): "Yanimda kalan birkisim altin vardi (namazda) onu hatirladim. Beni alikoyacagindan korktum ve hemen gidip dagittim." Buhari, Ezan 155, Amel fi's-Salat 18, Zekat 20, Isti'zan 36; Nesai, 104 (3, 84). 2154 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Muhacirler Medine'ye geldikleri vakit ellerinde hicbir sey yoktu. Ensar ise arazi ve akar sahibi kimselerdi. Her yil mallarini, urunlerinin yarisini onlara vermek, bunlar da calisma ve bakim islerini uzerlerine almak sartiyla anlastilar. Enes'in annesi kendine ait olan bir hurmaligi Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a verdi. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Hayberlilerle savasip orayi fethettikten sonra muhacirler, baglarini ensar'a iade ettiler. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) da zikri gecen hurmaligi Enes'in annesine iade etti." Buhari, Hibe 35; Muslim, Cihad 70, (1771). YOLA (SEFERE) CIKIS GUNU 2155 - Kab Ibnu Malik (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) hep persembe gunleri yola cikardi. Persembe disinda yola ciktigi nadirdi." Ebu Davud, Cihad 84, (2605); Buhari, Cihad 103. 2156 - Sahr Ibnu Vedaa el-Gamidi (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) soyle dua ederdi: "Allah'im, ummetime erkenciligi mubarek kil." Nitekim, Aleyhissalatu Vesselam Efendimiz bir seriyye veya bir ordu gonderecegi zaman, onu gunun erken saatinde yola cikarirdi. Sahr tuccardi, o da ticarete gunun ilk saatinde cikardi. Boylece zengin oldu ve mali artti." Ebu Davud, Cihad 85 (2606); Tirmizi, Buyu 6, (1212). ARKADAS 2157 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Insanlar yalnizliktaki (mahzuru) benim kadar bilselerdi, hicbir atli tek basina bir gececik olsun yol yapmazdi." Buhari, Cihad 135; Tirmizi, Cihad 4, (1673). 2158 - Said Ibnu'l- Museyyeb (rahimehullah) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Seytan tek basina olanla, iki kisi beraber olana sikinti verir. Eger uc kisi olurlarsa onlara sikinti veremez." Muvatta, Isti'zan 36, (2, 978). 2159 - Amr Ibnu Suayb an ebihi an ceddihi (radiyallahu anh) tarikinden naklediyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Bir atli bir seytandir, iki atli iki seytandir, uc atli bir gruptur." Muvatta, Isti'zan 25, (2, 978); Ebu Davud, Cihad 86, (2607); Tirmizi, Cihad 4, (1674). 2160 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Bir sefere uc kisi beraber cikinca birini emir (baskan) yapsinlar." Ebu Davud, Cihad 87, (2609). |
#215
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
YURUME VE KONAKLAMA
2161 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Munbit yerde sefer yaptiginiz zaman, deveye arzdaki hissesini verin. Corak yerde sefer yaptiginiz zaman da orada yurumeyi hizlandirin, ilikleri kurumasin. Mola verdiginiz zaman yoldan sakinin cunku orasi geceleyin haseratin siginagidir." Muslim, Imaret 178, (1926); Tirmizi, Edeb 75, (2862); Ebu Davud, Cihad 63, (2529). Ebu Davud'da "hissesini verin" dendikten sonra "mutad mola yerlerini (konaklamadan yuruyup) gecmeyin" ibaresini ilave etmistir. 2162 - Halid Ibnu Ma'dan -merfu olarak (yani Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'in sozu olarak)- rivayet ediyor: "Resulullah buyurdular ki: "Allah refikdir, (yumusaklik, kolaylik, musamaha sahibi). Bu sebeple rifki sever, rifk sebebiyle razi olur, rifk (sahibin)'e mahsus bir yardimi vardir ki, siddet sahipleri bu yardimi goremez. Oyleyse bu, dili olmayısan hayvanlara bindiginiz zaman bunlara konaklama yerlerinde mola verin. Eger gectiginiz arazi coraksa, oradan hayvanin iligini kurutmadan cikin. Gece yuruyusunu tercih edin. Zira geceleyin arz, gunduzIeyin durulmeyecek sekilde durulur. Yol uzerine (geceleyin) konaklamaktan kacinin. Cunku o, hayvanlarin yolu, yilanlarin siginagidir." Muvatta, Isti'zan 38, (2, 979). 2163 - Ebu Katade (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) yolculuk sirasinda geceleyin uyumak uzere konaklayinca sagi uzerine yatardi. Sabah vaktine yakin konaklamis ise, (yastik yerine) kolunu diker, basini avucunun icine koyardi." Muslim, Mesacid 313, (683). 2164 - Ebu Salebe el-Huseni (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) sefer sirasinda konaklayinca yaninda bulunan halk vadilere ve dag gecitlerine dagilirdi. Bunun uzerine Resulullah (aleyhissalatu vesselam): "Vadilere ve gecit1ere dagilmaniz seytan isidir" diye ikaz etti. Bundan sonra herhangi bir yere inilince birbirlerine yakin sekilde yerlesirlerdi. Oyle ki, "Uzerlerine bir yaygi atilsa hepsini orter" denirdi." Ebu Davud, Cihad 97, (2628). 2165 - Sehl Ibnu Muaz el-Cuheni, babasi (Sehl)'den naklen anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) bir gazve sirasinda bir yerde konaklamisti. Askerler konakladiklari yerleri birbirine pek yakin tutarak darliga sebep oldular ve yolu da kestiler. Bunun uzerine bir dellal cikararak halka sunu ilan ettirdi: "Konak yerini daraltip yolu kesenin cihadi yoktur." Ebu Davud, Cihad 97, (2629, 2630). ARKADASA YARDIM 2166 - Ebu Said (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Kimin yaninda fazla hayvan varsa, onu hayvani olmayısana versin. Kimin de fazla azigi varsa onu azigi olmayısana versin." Resulullah, bazi mal cesitlerini bu suretle saymayısa devam etti. Oyle ki, bizden hic kimsenin (yol sirasinda) herhangi bir fazlalikta hakki olmadigi dusunvesine vardik." Muslim, Lukata 18, (1728); Ebu Davud, Zekat 32, (1663). 2167 - Hz.Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) gazveye cikmak arzu etti ve: "Ey Muhacir ve Ensar topIulugu! Kardeslerinizden oyleleri var ki ne mallari var ne de asiretleri. Herbiriniz, iki veya uc kisiyi yanina alsin" dedi." (Hz. Cabir devamla der ki): "Bu tamim uzerine ben iki veya uc kisiyi yanima aldim. (Yol boyu) devemde, digerlerinin sirasi gibi benim de bir (binme) siram vardi." 2168 - Yine Hz. Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) yurume sirasinda geride kalir, (kafileye kavusturmak icin) zayif hayvani surer, uzerindekini terkisine alir ve onlara dua ederdi." Ebu Davud, Cihad 103, (2639). KADININ YOLCULUGU 2169 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Allaha ve ahiret gunune inanan bir kadina, bir gece ve gunduz devam edecek bir mesafeye, yaninda bir mahremi olmadikca gitmesi helal degildir." Buhari, Taksiru's-Salat 4; Muslim, Hacc 419, 422, (1339); Muvatta, Isti'zan 37, (2, 979); Ebu Davud, Menasik 2, (1723-1725); Tirmizi, Rada 15, (1170). 2170 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) soyle buyurdular: "Bir erkek, yaninda mahremi bulunmayısan (yabanci) bir kadinla yalniz kalmasin!" Bunun uzerine bir adam kalkarak: "Ey Allah'in Resulu, kadinim hacc icin yola cikti, ben ise falan falan gazvelere yazildim!" dedi. Aleyhissalatu vesselam: "Oyleyse git hanimina yetis, onunla hacc yap!" diye emretti." Buhari, Cezau's-Sayd 26, Cihad 140, 181, Nikah 111; Muslim, Hacc 424, (1341). |
#216
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
YOLCUNUN YANINDA BULUNMASI MEKRUH OLAN SEYLER
2171 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "MeIekIer, icinde kopek ve can bulunan kafileye arkadaslik etmezler." Muslim, Libas 103, (2113, 2114); Ebu Davud, Cihad (2555, 2556); Tirmizi, Cihad 25, (1703). Bir diger rivayette soyle denmistir: "Can seytanin mizmarlari (calgilari)dir." Ebu Davud'un bir diger rivayetinde: "MeIekIer, icerisinde kaplan derisi bulunan kafileye refakat etmez" buyurmustur. SEFERDEN DONUS 2172 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Yolculuk azabtan bir parcadir, herbirinizin yiyecegine, icecegine, uykusuna mani olur. Oyleyse isini bitiren ailesirie donmede acele etsin. Buhari, Umre 19, Cihad 136, Etime 30; Muslim, Imaret 179, (1927); Muvatta, Isti'zan 39, (2, 980). 2173 - Hz. Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Seferden donunce ailene gece vakti gelme, ta ki kocasini bekleyen kadincagiz usturasini kullansin, daginik saclarini tarasin. Sana keys gerekir." Buhari, Nikah 120, Umre 16; Muslim, Imaret 183-184, (715); Ebu Davud, Cihad 175, (2776, 2777, 2778); Tirmizi, Rada 17, (1172) Isti'zan 19, (2713). 2174 - Bir diger rivayette soyle gelmistir: "Resulullah onlari (yolculuktan donenleri), kadinlari ihanet zanni altinda tutmus ve aciklarini aramis olmalari icin, evlerinin kapilarini geceleyin calmaktan nehyetti." 2175 - Bir diger rivayette soyle gelmistir: "(Resulullah "Kocasi gurbette olan (yabanci) kadinlarin yanina girmeyin. Zira seytan, herbirinizin icinde, vucudunuzda kanin dolastigi gibi, (kendisini hissettirmeden) dolasir" buyurdu. Biz atilip sorduk: "Sende de dolasir mi?" "Bende de (dolasir), ancak Allah bana yardim etti de (seytanim) musluman oldu." Tirmizi, Rada 17, (1172). 2176 - Bir diger rivayette soyle gelmistir: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam), bir gazveden -veya bir seferden- dondugu vakit Medine'ye gece ulasacak olsa girmez, sabahi beklerdi. Sabahtan once ulasacak olsa yine girmez, sabah vaktini beklerdi. Derdi ki: "Biraz muhlet taniyin da kokusunu surunmemis olan taransin, kocasi gurbette olan usturasini kullansin." Buhari, Nikah 120, Umre 16; Muslim, Imaret 183-184, (715); Ebu Davud, Cihad 175, (2776, 2777, 2778); Tirmizi, Rada 17, (1172) Isti'zan 19, (2713). 2177 - Hz. Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) onlari kadinlarin yanina geceleyin gelmeyi yasakladigi zaman, iki kisi (bu yasagi dinlemeyip), geceleyin evlerine geldi. Her ikisi de evinde haniminin yaninda bir yabanci erkek buldu." Tirmizi, Isti'zan 19, (2713). DENIZ YOLCULUGU 2178 - Abdullah Ibnu Amr Ibni'l-As (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Hacc veya umre veya Allah yolunda cihad maksadlari disinda gemiye binme. Zira denizin altinda ates, atesin altinda da deniz vardir." Ebu Davud, Cihad 9, (2489). 2179 - Mutarrif der ki: "Denizde ticaret yapmada bir beis yok. Kur'an-i Kerim'de Cenab-i Hak ancak hakki zikreder" sonra da su ayeti okudu; "Allah'in lutfuyla rizik aramaniz icin gemilerin onu yararak gittigini gorursun..." (Fatir 12). Rezin ilavesidir. Buhari, bunu bab basliginda kaydetmistir (Buyu, . YOLCUYU KARSILAMA 2180 - Saib Ibnu Yezid (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Tebuk Gazvesi donusunde, biz cocuklarla birlikte, Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i karsilamak uzere Seniyyetu'l Veda'ya gittik." Buhari, Cihad 196, Megazi 82; Tirmizi, 38, (1718); Ebu Davud, Cihad 176, (2779). |
#217
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
2181 - Hz. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) odamda iken Zeyd Ibnu Harise geldi ve kapiyi vurdu. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) uryan vaziyette uzerindeki ortusunu suruyerek kalkti. Allah'a yemin olsun, O'nu, daha once uryan olarak hic gormemistim, sonra da gormedim. Zeyd'i kucakladi ve optu."
Tirmizi, Isti'zan 32, (2733). 2182 - Sa'bi merhum anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam), Cafer Ibnu Ebi Talib'i karsiladi, kucakladi ve gozlerinin arasindan optu." Ebu Davud, Edeb 157, (5220). KUDUM (SEFERDEN DONUS) NAMAZI 2183 - Ibnu Omer ve Ka'b Ibnu Malik (radiyallahu anhum) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) bir seferden donunce once mescide ugrardi. Orada iki rekat namaz kilar, ondan sonra evine donerdi." Nafi: "Ibnu Omer de oyle yapardi" demistir." Ebu Davud, Cihad 178, (2781, 2782). MUSABAKA VE ATICILIKLA ILGILI HUKUMLER 2184 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Su uc seyde armagan vardir: Deve yarisi veya at yarisi veya ok yarisi." Ebu Davud, Cihad 67, (2574); Tirmizi, Cihad 22, (1700); Nesai, Hayl 14, (6, 226, 227). 2185 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ati antremana tabi tutar, (sonra da) onunla yarisa katilirdi." Ebu Davud, Cihad 67, (2577). 2186 - Yine Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) atlar arasinda yarisma yaptirdi. Hedefte, bes yasina basanlari tafdil etti." Ebu Davud, Cihad 67, (2576). 2187 - Yine Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam), antrenmanli ati el-Hafya'dan Seniyyetu'l-Veda'ya kadar kosturdu. Antrenmanli olmayısani da Seniyyetu'l-Veda'dan Beni Zurayk Mescidi'ne kadar kosturdu." Buhari, Salat 41, Cihad 56, 57, 58, I'tisam 16, Muslim. Imaret 95, (1870); Muvatta, Cihad 45, (2, 467, 468); Ebu Davud, Cihad 67, (2575), Tirmizi, Cihad 22, (1699); Nesai, Hayl 13,(6, 226). 2188 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Kim, iki at arasina, gececeginden emin olunmayısan bir ucuncu at dahil ederse, bu kumar olmaz. Kim de gececeginden emin olunan ati dahil ederse bu kumar olur." Ebu Davud, Cihad 69, (2579). 2189 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in Adba adinda bir devesi vardir. Bu butun yarislari kazanirdi. Bir gun binek devesi uzerinde bir bedevi geldi ve yarista Adba'yi gecti. Bu durum Ashab'in agrina gitti. Resulullah (aleyhissalatu vesselam), uzuntulerini yuzlerinden okuyunca su aciklamayısi yapti: "Yeryuzunde, yukselttigi herseyi arkadan alcaltmak Allah uzerine bir haktir." Buhari, Cihad 59, Rikak 38; Ebu Davud, Edeb 9, (4802); Nesai, Hayl 14, (6, 227). 2190 - Fukaym el-Lahmi anlatiyor: "Ukbe Ibnu Amir (radiyallahu anh)'e dedim ki: "Sen yaslanmis bir ihtiyar oldugun halde bu iki hedef arasinda gidip geliyorsun, artik bu sana mesakkat veriyor olmali." Bana su cevabi verdi: "Eger Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'dan isittigim bir soz olmasaydi kendimi bu sikintiya atmazdim. Efendimizin soyle soyledigini isittim: "Kim aticilik ogrenir ve sonra brakirsa o bizden degildir - ueya: asi olmustur." Muslim, Imaret 169, (1919), |
#218
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
2191 - Ukbe Ibnu Amir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki:
"Allah tek bir ok sebebiyle uc kisiyi cennete koyar: 1- Onu yapan; yeter ki bunu hayir maksadiyla yapsin. 2- Atan. 3- Atana ulastiran." Ebu Davud, Cihad 24, (2513); Tirmizi, Fedailu'l-Cihad 11, (1637); Nesai, Cihad 26, (6, 2, Sayl 8, (6, 222, 223). 2192 - Bir rivayette ise soyle buyurulmustur: "(Allah tek bir ok sebebiyle uc kisiyi cennete koyar: Yapan, yeterki hayir maksadiyla yapsin, atan) ve oku atana veren (munebbil). Atin, binin. Sizin (ok) atmanizi, ben binmenizde daha cok seviyorum. Her eglence batildir. Eglenceleriniz icinde sadece su uc sey (mubahtir), ovguye deger: Kisinin atini te'dib etmesi, hanimiyla mulatafede bulunmasi, yayla ok atip, atilan oklari toplamasi. Bunlar Hakk'tandir. Kim ogrendikten sonra atisi, nefretle terkederse bilsin ki, bir nimeti terketmistir -veya soyle dedi-: "Bu nimete karsi nankorluk etmistir." Ebu Davud, Cihad 24, (2513). 2193 - Seleme Ibnu'l-Ekva' (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) carsida ok yarisi yapan Beni Eslem'den bir grupla karsilasmisti. Onlara: "Ey Ismailogullari atin, zira atalariniz atici idiler. Atin, ben falan kabileyi tutuyorum" dedi. Bu soz uzerine bir grup atistan vazgecti. Efendimiz: "Ne oldu, niye atmiyorsunuz?" diye sordu. Soyle cevap verdiler: "Nasil atalim, siz obur tarafi tutuyorsunuz!" Bunun uzerine: "Atin! dedi, ben hepinizi, her iki tarafi da tutuyorum." Buhari, Cihad 78, Enbiya 12, Menakib 4. ATIN VASIFLARI 2194 - Ebu Vehb el-Cusemi (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Size alni sakar, ayaklari sekili kahverengi ati veya alni sakar ayaklari sekili kizil ati veya alni sakar, ayaklari sekili siyah ati tavsiye ederim." Ebu Vehb'e: "Kizilin tafdil edilisinin sebebi nedir?" diye soruldu. Su cevabi verdi: "Cunku, Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam) bir seriyye gondermisti. Zafer haberini ilk getiren kizil atin sahibi idi." Ebu Davud, Cihad 44, (2544); Nesai, Hayl 3, (6, 218, 219). Nesai'de su ziyade vardir: "(Allah yolunda) at besleyin, alinlarindan ve arkalarindan oksayin. Boyunlarina taki baglayin fakat kiris baglamayin." "Kiris baglamayin" ibaresi sunu ifade eder: Araplar cahiliye devrinde nazar degmnesine karsi atlarina kiris baglarlardi. Bu hadisle Resulullah bu isin, Allah'in kaderinden hicbirseyi geri ceviremeyecegini onlara bildirmis oldu. Mamafih bu ibarenin: "Atin uzerinde, cahiliye devrindeki gibi intikam almaya kalkmayin" manasini tasidigi da soylenmistir. (Zira evtar, "vitr" kelimesinin de cem'idir. Vitr, intikam demektir." 2195 - Hz. Ebu Katade (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Atlarin en hayirlisi alninda kucuk bir sakar, ust dudaginda beyaz benegi olan siyahtir. Bunun uc ayagi sekili, on sag ayagi sekisiz siyah takip eder. Eger siyah degilse aIacasi, boyle olan kahverengi hayirlidir." Tirmizi, Cihad 20, (1696, 1697); Ibnu Mace, Cihad 14, (2789). 2196 - Hz. Ibnu Abbas (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam): "Atin bereketi kizilligindadir" buyurdu." Ebu Davud, Cihad 44, (2545); Tirmizi, Cihad 20, (2454). 2197 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) sikal attan hoslanmazdi. Bu, atin on sag ve arka sol ayaginda veya on sol, arka sag ayaginda (caprazlama) seki bulunmasidir. Ancak sikal icin soyle diyen de olmustur: "Atin uc ayaginin sekili, birinin sekisiz olmasidir veya ucunun sekisiz, birinin sekili olmasidir, sikal sadece arka ayakta olur. Su da soylenmistir: "Sikal, beyazli alaca ihtilafinin caprazlama olmasidir." Muslim, Imaret 102, (1875); Ebu Davud, Cihad 46, (2547); Tirmizi, Cihad 21, (1698); Nesai, Hayl 4, (6, 219). 2198 - Urve Ibnu'l-Ca'd (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Atin alnina hayir baglanmistir: "Bu hayir), sevap ve ganimettir. Bu hal kiyamete kadar bakidir." Buhari, Cihad, 43, 44, Humus 8; Muslim, Imaret 98, (1873); Tirmizi, Cihad 19, (1694); Nesai, Hayl 7, (6, 222). 2199 - Utbe Ibnu Abdillah es-Sulemi (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhisssalatu vesselam) buyurdular ki: "Atin alnindaki tuyleri kesmeyin (boynunun ustundeki) yeleleri de kesmeyin, kuyrugundaki tuyleri de. Cunku kuyrugu sinekleri vs. kovalar, yeleleri onu isitan elbisesidir, alni ise orada hayir baglidir." Ebu Davud, Cihad 43, (2542). 2200 - Hz. Cerir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i atin alnindaki tuyleri parmaklariyla bukerken gordum. Bukuyor ve soyle diyordu: "Atin alnina Kiyamet gunune kadar hayir baglanmistir. Bu hayir sevap ve ganimettir." Muslim, Imaret 97, (1872); Nesai, Hayl 7, (6, 221). |
#219
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
2201 - Yahya Ibnu Said (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in ridasi ile atinin alnini oksadigi goruldu. Bunun sebebi sorulunca su cevabi verdi:
"Ben bu gece at mevzuunda azarlandim." Muvatta, Cihad 47, (2, 468). 2202 - Hz. Ebu Zerr (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Hicbir Arabi at yoktur ki, her seher vaktinde su kelimelerle dua etmesine izin verilmesin: "Ya Rabbi, Beni insanoglundan diledigine temlik ettin, beni onun mali kildin. Oyleyse beni, ona onun en sevgili mali, en sevgili ehli kil" veya "Beni ona, onun en sevgili malindan ve ehlinden biri kil." Nesai, Hayl 9, (6, 223). 2203 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) disi ata feres derdi." Ebu Davud, Cihad 45, (2546). 2204 - Sehl Ibnu Sa'd (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in bizim bahcemizde bir ati vardir, adi el-Lahif idi." Buhari, Cihad 46. 2205 - Hz. Ali (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a bir katir hediye edilmisti, ona bindi. Ben kendisine: "Esekleri atlara asirtsak da bunun gibi katirlar elde etsek olmaz mi?" dedim. Soyle cevap verdi: "Bunu (seriatin bu meseledeki hukmunu) bilmeyenler yapar." Ebu Davud, Cihad 59, (2565); Nesai, Hayl 10, (6, 224). SUAL 2206 - Hz. Ebu Hureyre anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Ben sizi terkettikce siz de beni birakiniz. Zira, sizden oncekileri, suallerinin coklugu ve peygamberleri uzerindeki ihtilaflari helak etmistir. Oyle ise sizi birseyden nehiy mi ettim (nicin, neden? diye sormaya kalkmadan) ondan kacinin. Bir sey emrettigim zaman da onu elinizden geldigince yapmaya calisin, (soru sormayin)." Buhari, I'tisam 2; Muslim, Hacc 412, (1337); Tirmizi, Ilm 17, (2681); Nesai, Hacc 1, (5,110). 2207 - Sa'd Ibnu Ebi Vakkas (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Muslumanlar icinde, muslumanlara karsi en buyuk curum isleyen kimse odur ki, haram kilinmamis olan bir sey hakkinda soru sorar da bu suali sebebiyle o sey haram kiliniverir." Buhari, I'tisam 3; Muslim, Fedail 132, (2358); Ebu Davud, Sunnet 7, (4610). 2208 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: Resulullah (aleyhisssalatu vesselam)buyurdular ki: "Insanlar sizlere ilimden sormaya devam ederken sunu demeye kadar gelirler: "Anladik, AIIah herseyin yaraticisidir, pekiyi AIIah'in yaraticisi kimdir?" Buhari, Bed'u-l-Halk 11; Muslim, Iman 232, (135); Ebu Davud, Sunnet 19, (4721, 4722). Ebu Hureyre, bir adamin elini tutarak ilave etti: "Allah ve Resulu dogru soyledi. Bana bunu iki kisi sordu; bu, ucuncusudur." 2209 - Ebu Davud'un diger bir rivayetinde soyle der: "Bunu soyledikleri zaman siz: "Allah birdir, Allah sameddir (ne bir yaraticiya ne de bir baska seye muhtac degildir), dogurmadi, dogurulmadi da. O'nun bir dengi de yoktur" deyin, sonra solunuza uc kere tukurup istiaze ile seytandan Allah'a siginin." Ebu Davud, Sunnet 19, (4722). 2210 - Yine Hz. Ebu Hureyre anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Insanlarin serlileri, ulemaya (birsey ogrenmek icin degil), onlari yaniltmak icin zararli meselelerden soru soranlardir." Rezin'in ilavesidir. Kaynagi bulunamamistir. |
#220
|
|||
|
|||
Cvp: Hadis-i Şerifler
2211 - Ebu Sa'lebe eI-Huseni (radiyallahu anh)anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Allah bir kisim farzlar koymustur, siz bunlari daraltmayısin. Bir kisim da sinirlar (yasaklar) koydu. Bunlara tecavuz etmeyin. Bazi seyleri de haram kildi, onlara yaklasmayısin. Bazi seyleri de (farz, sinir, haram diye tavsifetmeden mutlak) birakmistir. Bunlari, unutarak birakmis degildir. Oyle ise onlari (farz mi, haram mi.. vs. diye didikleyip) arastirmayısin."
Rezin ilavesidir. Bunu Darakutni, Sunen'inde Rada bahsinde (4, 184) tahric eder. ed-Durru'l Mensur'da Suyuti, baska rivayetler de kaydeder (4. 279). SIHIR VE KEHANET 2212 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Kim (sihir maksadiyla) bir dugum vurur sonra da onu uflerse sihir yapmis olur. Kim sihir yaparsa sirke duser. Kim birsey asarsa, o astigi seye havale edilir." Nesai, Tahrim 19, (7,112). 2213 - Safiyye Bintu Ebi Ubeyd, Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in zevce-i paklerinden naklen anlatiyor: "Resululah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Kim bir arrafa (kahine) gelir, birseyler sorar ve soylediklerine de (inanip) onu tasdik ederse, kirk gun namazi kabul edilmez." Muslim, Selam 125, (2230). 2214 - Hz. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'e (yahudiler tarafindan) sihir yapildi. Oyle ki, Resulullah (aleyhissalatu vesselam) yapmadigi bir seyi yaptim vehmine dusuyordu. Bir gun benim yanimda iken Allah'a dua etti, sonra tekrar dua etti. Ve dedi ki: "Ey Aise, hissettin mi, sordugum hususta Allah bana fetva verdi?" "Hangi hususta Ey Allah'in Resulu?" dedim. "Iki kisi bana gelip, biri basucumda, digeri de ayak tarafimda oturdu. Biri digerine: "Bu zatin rahatsizligi nedir?" dedi. Oburu: "Buyudur!" dedi. Onceki tekrar sordu: "Kim buyuledi?" Digeri: "Lebid Ibnu'l-Asam adindaki Beni Zureykli bir yahudi" diye cevap verdi. Oburu: "Buyuyu neye yapti?" dedi. Arkadasi: "Bir tarakla sac dokuntusune ve bir de erkek hurma tomurcugunun icine!" cevabini verdi. Digeri: "Pekala, simdi nerede?" diye sordu. Arkadasi: "Zervan kuyusunda!" cevabini verdi." Bunun uzerine Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Ashabindan bir grupla birlikte (radiyallahu anhum) kuyuya gitti, ona bakti, kuyunun uzerinde bir hurma vardi. Sonra benim yanima donup: "Ey Aise! AIIah'a yemin olsun, kuyunun suyu sanki kina islatilmis gibi (bulanik) ve (o kuyu iIe sulanan) hurma agaclarinin baslari da sanki seytanlarin basIari gibiydi!" dedi. Ben: "Ey Allah'in Resulu! Onu (kuyudan) cikardin mi?" diye sordum. "Hayir" dedi ve ilave etti: "Bana gelince, Allah bana afiyet Iutfetti ve sifa verdi. Ben ondan halka bir ser gelmesine sebep olmaktan korktum!" Resulullah onun gomulmesini emretti ve yere gomuldu" Buhari, Tibb 47, 49, 50, Cizye 14, Edeb 56; Muslim, Selam 43, (2189). 2215 - Zeyd Ibnu Erkam (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a sihir yapildi. Bu yuzden gunlerce hasta dustu. Sonunda Cebrail aleyhisselam gelerek: "Seni yahudilerden bir adam sihirledi. Yaptigi sihir dugumunu falanca kuyuya atti" dedi. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Hz. Ali (radiyallahu anh)'yi (bu maksadla oraya) gonderdi. Ali (radiyallahu anh) dugumu oradan cikarip cozdu. (Sihir cozulunce) Aleyhissalatu vesselam, bagdan kurtulmus gibi kendine geldi. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) bunu, o yahudiye zikretmedi ve onun yuzunu de hic gormedi." Nesai, Tahrim 20, (7,112-113). AYAKTA ICMENIN HUKMU CEIVAZ IFADE EDEN HADISLER 2216 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a zemzemden sundum, ayakta oldugu halde icti." Buhari, Esribe 16, Hacc 76; Muslim, Esribe 120, (2027); Tirmizi, Esribe 12, (1883); Nesai, Hacc 165, (5, 237). Bir rivayette: "Resulullah Beytullah'in yaninda iken su istedi, ben ona bir kova getirdim" denmistir. Bir diger rivayette su ziyade gelmistir: "Ikrime o gun (Resulullah'in) deve uzerinde oldugu hususunda yemin etti." 2217 - Tirmizi ve Nesai'nin bir rivayetinde soyle denmistir: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) zemzemi ayakta icti." 2218 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Biz, Resulullah (aleyhissalatu vesselam) devrinde yururken yer, ayakta iken icerdik." Tirmizi, Esribe 11, (1881); Ibnu Mace, Et'ime 25, (3301). 2219 - Imam Malik'e ulastigina gore Hz. Omer, Hz. Osman ve Hz. Ali (radiyallahu anhum) ayakta olduklari halde (su) iciyorlardi." Muvatta, Sifatu'n-Nebi 13, (2, 925). AYAKTA ICMENIN HUKMU AYAKTA YEYIP ICMEKTEN MEN EDEN HADISLER 2220 - Hz. Enes (radiyallahu anh): "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ayakta icmeyi yasakladi" demisti. Kendisine: "Ya yemek? (Bu husustaki hukum nedir)" diye soruldu. "Bu daha siddetle yasaktir!" dedi veya soyle dedi. "Bu daha serli, daha kotu!" Muslim, Esribe 113. (2024); Tirmizi, Esribe 11, (1880); Ebu Davud, Esribe 13, (3717). |