#1
|
|||
|
|||
1.5. LÂiKLiK
1.5. LÂiKLiK
Lâiklik din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması din ve vicdan hürriyetinin devlet tarafından güvence altına alınmasıdır. Lâiklik devlet yönetiminde aklın ve bilimin esas alınmasını öngörür. Lâik devlette kişiler ibadet hürriyetine sahiptirler. Bir din ve mezhep mensuplarının başka din ve mezhep mensuplarına karşı baskısını önlemek lâik devletin görevidir. Atatürk’ e göre din bir vicdan meselesidir. Dine saygı inanan insanların haklarına saygının bir sonucudur. Atatürk bu konudaki görüşünü “Din bir vicdan meselesidir. Herkes vicdanının emrine uymakta serbesttir. Biz sadece din işlerini millet ve devlet işleriyle karıştırmamaya çalışıyoruz.” sözüyle ifade etmiştir. Atatürk lâikliğe büyük önem vermiştir. Lâiklik Türk milletinin maddi manevi ve fikri yapısını modern medeniyet seviyesine ulaştırmaya yöneliktir. Atatürk Milli Mücadele sırasında edindiği tecrübelerle lâik devlet düzenini gerekli görmüştür. Dinî tam olarak bilmeyen bazı kişiler toplumu yanlış yönlendirip çıkar sağlamaya çalışmışlardır. Atatürk böyle kişilerin istismarını önlemiştir. Atatürk bu konuda şunları söylemiştir. “Bizi yanlış yola sevk eden soysuzlar bilirsiniz ki çok kere din perdesine bürünmüşler saf ve temiz halkımızı hep din kuralları sözleriyle aldata gelmişlerdir. Tarihimizi okuyunuz dinleyiniz. Görürsünüz ki milleti mahveden esir eden harap eden fenalıklar hep din örtüsü altındaki küfür ve kötülüklerden gelmiştir.” Lâiklik ilkesinde din düşmanlığı değil devlet tarafından inanç hürriyetinin tarafsız bir şekilde sağlanması öngörülür. Din ve vicdan hürriyeti olmazsa lâik devletten bahsedilemez. Ülkemizin modernleşmesini sağlayan inkılâplar ancak lâik bir devlet ve toplum anlayışı ile mümkün olmuştur. Lâiklik kişilerin din ve inanç hürriyetini sağladığı gibi düşünce hürriyetini de sağlamıştır. Lâiklik devlet yönetiminde milli egemenliğin esas alınması amaçlandığı gibi aklın ve bilimin rehberliğini öngörür. Aklın ve bilimin ışığında toplum ihtiyaçları gözetilerek hukuk kurallarının geçerli olması esasını getirir. Atatürk’ ün lâiklik anlayışında millet sevgisi ile birlikte dine saygılı olma düşüncesi vardır. Lâiklik din düşmanlığı değil toplum hayatında din hürriyetinin ve serbest düşüncenin bir güvencesi olarak değerlendirilmelidir. Lâiklik ilkesine göre devlet dinî inanç ve duyguların istismar edilmesine izin vermez. Lâiklik ilkesinde din ve vicdan hürriyetleri anayasaların güvencesi altındadır. Anayasamızın 24. maddesine göre herkes vicdan dinî inanç ve kanaat hürriyetine sahiptir. Din ve vicdan hürriyeti sayesinde de toplumsal barış sağlanmış olur. |